Redactie - 07 juli 2016

ICT uitbesteden? Baseer je keuze op het juiste uitgangspunt

Als het op het inrichten van ICT aankomt, is de gedachtegang binnen organisaties vaak heel zwart-wit. Hou je de ICT volledig in eigen huis? Dan blijft het innovatievermogen onder de maat. Besteed je ICT uit? Dan lijdt de kwaliteit van de resources daar onder. De pessimist zou zeggen: het is kiezen tussen twee kwaden. Of valt dat eigenlijk wel mee?

Elke organisatie stelt bepaalde eisen aan de ICT-afdeling. Vaak gaat dat in overeenstemming met de mogelijkheden, maar het komt ook voor dat de afdeling niet tegemoet kan komen aan de wensen of eisen. Zeker nu de technologie breder en complexer wordt, is het lastig om de omgeving draaiende te houden en tegelijkertijd innovatief te blijven en waarde toe te voegen. Het alternatief is het outsourcen van de ICT-omgeving of services bij een deskundig dienstverlener, een mogelijkheid die vooral aan het begin van deze eeuw vaak benut werd. Hoe deskundig de ICT-partner echter ook is, het is en blijft een uitdaging om de aansluiting te houden bij de situatie bij de opdrachtgever en dienstverlening op het gevraagde niveau te leveren. Veel organisaties zijn hier in de afgelopen jaren tegen aangelopen: issues die te traag werden verholpen, een gebrekkig klantvriendelijke helpdesk (denk aan het extreme voorbeeld van telefonische support vanuit het buitenland) of grote knelpunten die niet op tijd worden gesignaleerd. De keuze voor outsourcing van ICT werd gebaseerd op financiële motieven, maar de genoemde problemen brengen juist vaak onvoorziene kosten met zich mee.

Financiële motieven

Een kostenbesparing is dan ook zelden een goed startpunt om een duurzame relatie met een partner op ICT-gebied aan te gaan. Toch was en is dit in veel gevallen de voornaamste motivatie voor opdrachtgevers. Op papier kan het aantrekkelijk zijn, maar je levert in op effectiviteit en de kosten daarvan laten zich pas in de praktijk echt gelden. Het ontzorgen en ontlasten van een ICT-afdeling is een goede tweede reden om voor outsourcing te kiezen. Het kind wordt dan echter vaak met het badwater weggegooid. De eindverantwoordelijkheid wordt uit handen gegeven, waardoor de dienstverlening in kwaliteit daalt.


De voornaamste redenen om voor outsourcing te kiezen, zou eigenlijk de behoefte naar een partnership met een ICT-expert moeten zijn. Een gelijkwaardig en deskundig partner, die kennis heeft van uw businessdoelstellingen. Het is, vanwege technologische ontwikkelingen van de laatste jaren en de steeds belangrijkere rol van ICT-resources binnen het bedrijfsleven, voor veel organisaties simpelweg niet langer haalbaar om de volledige omgeving in eigen beheer te houden. En juist daarbij kan een partner – die beschikt over technologische knowhow en kennis van de specifieke branche waar de organisatie in opereert – veel toegevoegde waarde bieden. 

Er is een middenweg

Dat outsourcing niet altijd een onverdeeld succes is, betekent niet dat het uitbesteden van bepaalde onderdelen geen voordeel op kan leveren. De keuze moet echter doordacht zijn. Niet een kostenbesparing, maar meer effectiviteit met het bestaande budget zou het startpunt moeten zijn. Dat is met een keuze voor Managed Services wel haalbaar. Als bepaalde onderdelen van de ICT-omgeving – denk aan complexe datacenterprocessen – onder goede afspraken worden uitbesteed, komt er namelijk ruimte vrij voor ICT-professionals om hun aandacht te vestigen op innovatie en het optimaliseren van de bestaande omgeving. Bij menig lezer rinkelt nu een belletje: dit is de definitie van Bimodal IT! Dat klopt, als het uitbesteden van ICT op de juiste manier wordt aangepakt en er voor de juiste partner wordt gekozen, kan het de organisatie echt naar een hoger niveau brengen. Het is hierbij een vereiste dat niet de ICT-partner, maar de interne afdeling verantwoordelijk blijft en de teugels in handen houdt en tegelijkertijd steeds weer het gesprek met de leverancier aangaat. Niet een kostenbesparing, maar effectiviteit zou de voornaamste reden moeten zijn om het zo in te richten. Managed Services maakt Bimodal IT mogelijk. Dit is het ‘outsourcen’ van 2016, maar dan met meer kans op succes. Weet u al waar u zich op zou richten als er tijd vrij was voor innovatie?

Robert Matla is consultant bij Telindus

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024