Wouter Hoeffnagel - 29 juni 2016

De juiste ICT’ers aantrekken blijft een grote uitdaging voor het bedrijfsleven

Nog steeds is er sprake van een mismatch op de ICT-arbeidsmarkt. Vooral financiële instellingen, groothandelaren en detailhandels, vervoer- en opslagbedrijven en dienstverleners hebben moeite het juiste ICT-personeel aan te trekken.

Dit blijkt uit onderzoek ‘HR Trends 2016-2017’ van HR- en salarisdienstverlener ADP Nederland, organisatieadviesbureau Berenschot en Performa Uitgeverij onder ruim 1.000 Nederlandse HR-professionals. Ruim één derde (36%) van de HR-professionals ervaart momenteel problemen bij het werven van personeel. Dat is fors hoger dan vorig jaar (23%). Deze toename is, met uitzondering van HR, te zien in alle functiegroepen. Over het algemeen kost het met name moeite om ervaren krachten te werven. Enkel Productie & Operations en Inkoop & Logistiek hebben moeite om geschikte starters te vinden. Qua opleidingsniveau is er de meeste vraag naar MBO’ers en HBO’ers.

Groot tekort aan ICT’ers in financiële sector
Met name bedrijven in de financiële sector hebben moeite om vacatures gericht op ICT’ers te vervullen. “De recente reorganisaties binnen de financiële sector schrikken mogelijk toekomstige werknemers af,” legt Hans van der Spek, manager kenniscentrum HCM bij Berenshot, uit.

De top 10 moeilijkst vervulbare vacatures ziet er als volgt uit:

  • Technici en onderhoudsmedewerkers in de industrie (65%)
  • ICT’ers bij Financiële Instellingen (62%) 
  • ICT’ers in de Groot en Detailhandel (57%) 
  • Technici en onderhoudsmedewerkers bij overige dienstverlening (47%)
  • Verkoopmedewerkers in advisering, onderzoek en overige specialistische dienstverlening (47%)
  • Technici en onderhoudsmedewerkers in vervoer en opslag (46%)
  • Productie / Operations medewerkers in vervoer en opslag (46%)
  • Verkoopmedewerkers in de Groot en Detailhandel (43%)
  • ICT’ers in vervoer en opslag (42%)
  • ICT’ers bij overige dienstverlening (40%)

Hoe zoeken HR-professionals nieuw personeel?
Voor het aantrekken van nieuw personeel gebruikt het merendeel van de HR-professionals bekende middelen zoals de website. Ook aansluiting zoeken met opleidingsinstituten en beurzen is een populair middel om personeel te werven. Bijna een derde (32%) van de HR-professionals probeert het personeel op een creatieve manier naar zich toe te trekken door het gebruik van storytelling. Slechts een enkeling zet moderne tools in zoals ‘serious gaming’ (6%) of maakt gebruik van geavanceerde analysetools zoals big data (3%).

Absolute prioriteit voor 2016 is het aanpassen van het arbeidsvoorwaardenbeleid en vernieuwde aandacht voor de arbeidsvoorwaarden. Dit heeft te maken met de veranderde wet- en regelgeving en met het feit dat organisaties moeite hebben met het werven van personeel voor specifieke functies. “Opvallend hierbij is dat organisaties zich niet zozeer onderscheiden op het gebied van primaire voorwaarden maar vooral op basis van hun producten of diensten. Op die manier geven ze meer betekenis aan de gevraagde functies. Ook secundaire voorwaarden worden vaak genoemd om zich als werkgever te onderscheiden van concurrenten,” zegt Van der Spek.