Wouter Hoeffnagel - 23 juni 2016

Veel bedrijven zetten in op digitalisering

Veel grote organisaties zijn bezig met het digitaliseren van bedrijfsprocessen. Slechts een derde van de organisaties geeft aan nog weinig te doen aan digitalisering.

Dit blijkt uit onderzoek van Cognizant onder 321 Europese en Noord-Amerikaanse managers naar de wijze waarop organisaties zoals banken, verzekeraars en retailers omgaan met het digitaliseren van bedrijfsprocessen. De inzet van digitale technologieën zorgt voor het verbeteren van processen die niet goed lopen, optimaliseren van handmatige processen en overdrachten en het verlichten van de druk op bepaalde systemen. Organisaties kunnen hierdoor meer waarde halen uit hun informatie, betere zakelijke resultaten behalen en de werkervaring voor klanten, leveranciers, partners en medewerkers verbeteren.

Voordelen
Organisaties die al vroeg digitalisering invoerden geven de volgende tips aan organisaties die hier nog aan moeten beginnen:

  • Richt je eerst op de front office. Klantgerichte processen hebben prioriteit binnen alle sectoren. Ruim twee derde (67%) van de retailers geeft aan dat ze hun B2C-kanalen hebben gedigitaliseerd
  • Bouw aan digitale processen. Respondenten verwachten dat digitale procesveranderingen bottom-line resultaten met ruim 18 procent verbetert. De ondervraagden zeggen dat ze kosten met gemiddeld 8 procent hebben verminderd met behulp van procesdigitalisering. De grootste kostenbesparingen werden door verzekeraars behaald (10%). Omzet steeg met 9,8 procent dankzij digitalisering, met de hoogste stijging bij verzekeraars (11,6%) 
  • Integreer processen en de value chain. Het digitaliseren van de juiste processen stimuleert kostenbesparingen en maakt het mogelijk sneller producten op de markt te brengen. Zo zegt bijna twee derde van de bankiers en verzekeraars een hoog of zeer hoog integratieniveau in de value chain te behalen
  • Houd het veilig. Effectieve digitale procesverandering hangt af van beveiligde informatie en platforms. Zo’n 59 procent van de respondenten zegt dat databeveiliging momenteel het heetste hangijzer is met de groei van digitalisering.

Uit het onderzoek blijkt ook dat bankiers, verzekeraars en retailers bij digitalisering op andere doelstellingen de nadruk leggen:

  • Bankiers richten zich ook op het genereren van omzet en 87 procent heeft product/ dienstenontwikkeling al gedigitaliseerd of zit in een pilotfase. Ruim driekwart (78%) heeft de front office-processen gedigitaliseerd (of zit in een pilot) om de ‘bank van de toekomst’ te realiseren.
  • Verzekeraars spelen in op fraude. Met behulp van digitale technologieën kunnen verzekeraars beveiligingslekken dichten en real-time documentatie (zoals verzekeren op basis van individueel rijgedrag) verkrijgen, inzicht krijgen in het gebruik van bijvoorbeeld smart home telematica en tijdstippen. Ruim de helft (56%) van de ondervraagden geeft aan dat digitale risico’s en het in kaart brengen van fraude prioriteit heeft. Nog eens 51 procent heeft nieuwe digitale processen ingevoerd voor het beheer van verzekeringsclaims.
  • Retailers richten zich op kopers. Retailers richten zich op de belangrijke B2C-kanalen. Ruim twee derde (67%) heeft processen gedigitaliseerd. Digitalisering van de backoffice is relatief laag (36%), waaruit blijkt dat de meeste retailers kansen missen om kosten te besparen.

‘Ga aan de slag met digitalisering’
Cognizant stelt dat de tijd is aangebroken om aan de slag te gaan met digitalisering. Grote organisaties moeten belangrijke beslissingen nemen op het gebied van digitale initiatieven, zodat processen ingezet kunnen worden binnen verschillende afdelingen van het bedrijf.