Wouter Hoeffnagel - 19 juni 2016

Trage computers is grootste ergernis van werknemers

De grootste ergernis van computergebruikers is het gebrek aan snelheid van het apparaat. 21% van de werkende Nederlanders geeft aan dat de computer te langzaam is, traag opstart of op een andere manier niet snel genoeg is. Bijna 14% van de respondenten in dit onderzoek stoort zich aan een falende (internet)netwerkverbinding. Apparaten die niet werken, uitvallen of vastlopen is met 10% de derde ergernis in de rij van meest genoemde ergernissen bij het gebruik van computers.

Dit blijkt uit het nationale onderzoek van IT-reseller Insight naar de vraag wat de grootste pc-ergernis is tijdens het werk. Dit nationale onderzoek van Insight is afgelopen kwartaal uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect onder 988 Nederlanders. 3% van de respondenten noemt als grootste ergernis van een apparaat het feit dat deze voortdurend door anderen wordt gebruikt. Zo’n 16% van de respondenten benoemt allerlei verschillende ergernissen, zoals het geluid, kabels die in de weg liggen of het stopcontact dat niet altijd voorhanden is. Iets meer dan 6% van de respondenten geeft aan geen problemen en/of ergernissen te ervaren. De overige 30% van de ondervraagden werkt niet structureel met een computer.

“De werkplek is heel bepalend voor de mate waarin medewerkers tevreden zijn over hun werkomgeving. Het is belangrijk inzicht te hebben in waar het mis gaat, zodat je als organisatie weet wat je te doen staat om ergernissen te helpen voorkomen. Ook kunnen organisaties meer uit hun mensen halen, als ze succesvol de juiste verbinding leggen tussen de behoefte van de medewerker en de werkplekoplossing. Ik raad organisaties aan op de hoogte te blijven van de “Modern Workplace”-ontwikkeling. Ons veranderende werk vraag ook om aangepaste middelen”, vertelt Paul Verboom, Solutions Sales Specialist en verantwoordelijk voor de inrichting van moderne werkomgevingen bij Insight.