Wouter Hoeffnagel - 16 juni 2016

'Strikte regulatie van Chinese markt biedt kansen voor Nederlandse internetondernemers'

Met 1,3 miljard inwoners is China een grote potentiële markt voor internetondernemers. De Chinese overheid probeert internet op allerlei manieren te reguleren en heeft bijvoorbeeld vrijwel alle diensten van Google enkele jaren geleden geblokkeerd. Op het eerste oog is China dan ook niet het meest voor de hand liggen de land om als Nederlandse of Europese internetondernemer naar uit te breiden. Het land biedt echter ook grote kansen.

Dit stelt Stichting Digitale Infrastructuur Nederland (DINL). Juist de grip van de Chinese op het internet biedt kansen voor partijen die niet uit China afkomstig zijn. Buitenlandse partijen kunnen dienstverlening bieden aan Chinese klanten die Chinese ondernemers vanwege de toenemende regeldruk aanzienlijk moeilijker kunnen realiseren. Zo kunnen SaaS oplossingen in Nederland worden gehost of kunnen Chinese bedrijven hun serverpark onder brengen bij colocatieproviders in Nederland. Op deze wijze kunnen zij ondanks beperkingen in hun eigen land hun klanten blijven bedienen. Ook is in China veel interesse in de Nederlandse kennis over infrastructuren, netwerken en innovatieve digitale dienstverlening.

'Buitenlandse techondernemers zijn erg welkom'
Stichting DINL wijst partijen die zich zorgen maken over het vestigingsklimaat in China op het feit dat de Chinese overheid zich vooral richt op het handhaven van de interne informatiegaring. In de praktijk betekent dit dat men de invloed van westerse ideeën op de eigen samenleving wil reguleren. Tegelijkertijd heeft de Chinese overheid een uitgebreid programma voor de aanpak van corruptie, iets wat de komst van buitenlandse ondernemers remt. Buitenlandse ondernemers, vooral in de techsector, zijn volgens Stichting DINL erg welkom in het Aziatische land.

Gezien het enorme potentieel van de Chinese markt biedt de markt voor internetondernemers volop kansen. De combinatie van hoogwaardige kennis, ondernemersgeest en uitstekende faciliteiten die Nederlandse internetondernemers kunnen bieden kunnen volgens de stichting zeker op belangstelling rekenen van Chinese partijen.

Handelsmissie
Een succesvolle stap naar China staat of valt met de juiste kennis over zowel de markt, (fiscale) regelgeving en de manier waarop zaken wordt gedaan. Digital Gateway to Europe organiseert daarom in samenwerking met handelsroute.nl een handelsmissie naar Hong Kong en China van 27 augustus tot en met 3 september plaats. Tijdens de handelsmissie krijgen deelnemers informatie aangereikt over de Chinese markt en kunnen zij met eigen ogen bekeken wat de stand van zaken is bij Chinese partijen zoals Huawei.

Meer informatie over de handelsmissie naar China is hier te vinden. Aanmelden kan hier.