Witold Kepinski - 15 juni 2016

Xerox benoemt Ashok Vemuri tot CEO van afgesplitste BPO organisatie

Ashok Vemuri wordt CEO van de Xerox Business Process Outsourcing (BPO) organisatie, een van de twee onafhankelijke beursgenoteerde ondernemingen na opsplitsing van Xerox. Vemuri zal per 1 juli 2016 in dienst treden bij Xerox als CEO van Xerox Business Services, LCC en executive vice president van Xerox Corporation, totdat de separatie is voltooid. 

Vemuri was voorheen president en CEO van IGATE Corporation, een wereldwijd technologie en services bedrijf gevestigd in New Jersey, waar hij tevens lid was van de Raad van Bestuur. In zijn functie heeft Vemuri in de periode 2013 tot 2015 met succes de resultaten, de go-to-market strategie en het merk getransformeerd en de strategische verkoop gerealiseerd van het bedrijf aan Capgemini.

Voorafgaand aan zijn carrière bij IGATE vervulde Vemuri veertien jaar diverse leiderschap en business development rollen bij Infosys, een wereldwijde consulting en IT-dienstverlener. Van 2011 tot 2013 was hij lid van de Raad van Bestuur. Van 2012 tot 2013 functioneerde hij als senior vice president en was hij wereldwijd verantwoordelijk voor Manufacturing en Engineering Services. Vemuri werd tevens gezien als grondlegger van het verticale go-to-market model van het bedrijf. 

Vemuri is lid van het World Economic Forum IT Board of Governors. Hij won de Board of Asia Outstanding Entrepreneur Award en de IAIR Businessman of the Year award in 2015. Vemuri behaalde een Bachelor of Science met een onderscheiding in natuurkunde aan het St. Stephen’s College in Delhi. Hij behaalde zijn MBA aan het Indian Institute of Management in Ahmedabad.

Separatie

Op 29 januari 2016 heeft Xerox een separatie aangekondigd. De organisatie wordt opgedeeld in twee onafhankelijke, beursgenoteerde ondernemingen - een Document Technologie bedrijf bestaande uit Document Technologie en Document Outsourcing en een BPO organisatie. Xerox heeft als doel om in juli 2016 haar definitieve Form 10 registratieverklaring bij de U.S. securities en Exchange Commission in te dienen. De transactie is naar verwachting afgerond tegen het einde van 2016. 

BPO helpt bedrijven en overheidsinstellingen helpen met het beheer van transactie-intensieve processen rond patiënten, forenzen, reizigers, burgers en werknemers. BPO boekte over 2015 een omzet van circa 7 miljard dollar, waarvan meer dan 90 procent herhalingsomzet. BPO richt zich op markten zoals de transportwereld, gezondheidszorg, zakelijke dienstverlening en de overheidssector.

Het Document Technology bedrijf, met een omzet van 11 miljard dollar gaat de markt aanvoeren met hoogwaardige technologie, oplossingen en innovaties op het gebied van documentmanagement en documentoutsourcing.