Wouter Hoeffnagel - 04 juni 2016

Grote Nederlandse bedrijven blijven achter met digitalisering

Directeuren uit het Nederlandse bedrijfsleven zeggen zich bewust te zijn van de snelle ontwikkelingen op het gebied van digitalisering. Het lukt de bedrijven echter niet tot nauwelijks hiervan te profiteren. De uitvoering van digitaliseringsinitiatieven blijkt nauwelijks succesvol te zijn.

Dit blijkt uit onderzoek door adviesbureau OkDelta en executive search bureau Holtrop Ravesloot. Zij voerden onderzoek uit onder ruim 130 grote Nederlandse bedrijven vanaf 250 medewerkers. Het grootbedrijf blijkt achter te blijven met concrete digitaliseringsinitiatieven. Het onderzoek geeft aan dat minder dan 30% van de deelnemers digitalisering in haar strategie opneemt. Concrete projecten zijn schaars en geïsoleerd. Meer dan 70% van de bedrijven geeft echter wel aan zich bewust van de kansen en gevolgen van de digitaliseringsgolf.

Initiatieven leveren te weinig resultaat op
Herman Koning directeur van OkDelta zegt hierover: "Je ziet te vaak dat er wel initiatieven zijn, maar dat deze geïsoleerd worden uitgevoerd en onvoldoende businessresultaat opleveren. De oorzaak hiervan ligt vooral in een gebrek aan de aanwezigheid van kennis en capaciteit van hoog tot laag. Strategische borging ontbreekt hierdoor." Het grootbedrijf heeft volgens de onderzoekers nog steeds de positie en de kans om voortrekker en spelbepaler te zijn voor digitalisering in Nederland. Achterblijven noemen OkDelta en Holtrop Ravesloot gevaarlijk. Ook waarschuwen de partijen voor het negatief effect dat dit kan hebben op de Nederlandse economie, werkgelegenheid en financiële resultaten van de bedrijven.

Het onderzoek geeft verder aan dat in nog geen kwart van het grootbedrijf op dit moment de specialistische kennis en het management beschikbaar is om digitalisering daadwerkelijk tot een succes te maken. Jan Beerling, partner Holtrop Ravesloot: "Het werven van digitaal talent is niet alleen lastig vanwege schaarste, maar vraagt ook veel van het adaptief vermogen van organisaties. Digitale frontrunners zijn niet gewend aan de weerstand binnen traditionele organisaties. Daarnaast willen zij deze alleen trotseren, als er voldoende draagvlak is vanuit de board en de aandeelhouder en hen ook structureel de ruimte wordt geboden om de transformatie te realiseren."

Grootbedrijf moet in actie komen
Kees Groeneveld van OkDelta zegt: "Het is van belang dat het grootbedrijf echt in actie komt. De voorbeelden kennen we allemaal. Digitalisering is geen hype, maar realiteit en vraagt daadkracht op een onderwerp waarmee men tot nu toe misschien weinig ervaring heeft. Dat vraagt digitaal leiderschap en een ondernemende geest."

Alarmerend is ook dat er in de top van bedrijven weinig sturend vermogen is op gebied van digitalisering. Nauwelijks 35% geeft aan dat in de eigen Raad van Commissarissen digitalisering structureel op de agenda staat. Daarnaast geeft 80% aan dat er onvoldoende kennis van en ervaring met digitalisering aanwezig is in de board. Boudijn Driesen, partner Holtrop Ravesloot: "De strategische noodzaak om meer te investeren in kennis over digitalisering geldt ook en wellicht nog meer, voor de top van organisaties. Vaak ontbreekt het in de top van bedrijven en bij toezichthouders, aan een heldere visie over hoe de toekomst digitaal moet worden vormgegeven."

Digitaal leiderschap
OkDelta en Holtrop Ravesloot pleiten ervoor om veel sterker in te zetten op het realiseren van digitaal leiderschap, het continu nadenken over nieuwe businessmodellen en het creëren van een bedrijfscultuur waarbij innovatie centraal staat en waar nodig de innovaties los van het traditionele bedrijf georganiseerd worden. Op deze wijze wordt de uitgangspositie van Nederlandse bedrijven nog sterker en kan een extra groeimotor ontstaan.