Wouter Hoeffnagel - 27 mei 2016

Bedrijven voelen zich kwetsbaarder voor cybercrime

9 op de 10 Britse bedrijven (89%) voelt zich kwetsbaarder voor interne en externe dreiging voor de veiligheid van gevoelige data dan enkele jaren geleden. Iets minder dan een kwart (23%) stelt zich zeer tot extreem kwetsbaar te voelen.

Dit blijkt uit onderzoek van Vormetric in samenwerking met 451 Research onder security managers bij grote bedrijven. Bijna de helft van de ondervraagde Britse bedrijven heeft in het verleden te maken gehad met een datalek. Een of op de vijf organisaties heeft hier in de afgelopen twaalf maanden mee te kampen gehad. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit een belangrijke bron van zorgen is voor bedrijven.

Investeringen prioriteren
De bescherming van de reputatie en het merkimago is de belangrijkste reden voor bedrijven om gevoelige informatie te beveiligen. Opvallend is dan ook dat als gekeken wordt naar de besteding van het IT-budget het meeste geld blijkt te worden gestoken in compliance (48%). Het beschermen van de reputatie en merkimago staat met 45% op de tweede plaats. Volgens Vormetric blijkt hieruit dat bedrijven moeite hebben investeringen in IT-beveiliging te prioriteren. Als gekeken wordt naar de toekomst geven bedrijven aan vooral te willen investeren in netwerkbeveiliging (42%). Andere belangrijke investeringen zijn analyse- en correlatietools (39%) en endpoint en mobiele beveiligin (38%).

De resultaten van het onderzoek zijn verzameld in het 2016 Vormetric Data Threat Report. Dit rapport is beschikbaar de website van Vormetric.