Redactie - 27 mei 2016

‘Veel start-ups zijn luchtkastelen’

De start-up scene bestaat voor een groot deel uit luchtkastelen, zegt Belgische entrepreneur Gary Vaynerchuk. “Maar het geld raakt op en start-ups moeten geld gaan verdienen.” Een beetje zelfbewust zijn zou daar flink aan bijdragen.

Gary Vaynerchuk transformeerde vers van school de drankwinkel van zijn familie in vijf jaar van een simpele zaak met 5 miljoen omzet naar een e-commercebedrijf van 60 miljoen. Vervolgens investeerde hij in een vroeg stadium in Facebook, Twitter, Tumblr en Uber. De man weet dus waar hij het over heeft. Maar over de huidige markt is hij weinig optimistisch, hij heeft zelfs al een jaar niet meer geïnvesteerd. “In de komende 12 maanden gaan er correcties komen bij start-ups. Mensen moeten dan 'echte' banen gaan vinden, in plaats van nog een Facebook te beginnen”, zegt Vaynerchuk op The Next Web in Amsterdam.

Wees zelfbewust
Vaynerchuk stelt dat we leven in een kunstmatige markt, waarin start-ups zonder duidelijke reden een waarde van 4 miljoen krijgen toegewezen. De entrepreneur stelt dat je als start-up zou moeten bedenken hoe je geld gaat verdienen en dit zo snel mogelijk zou moeten doen. De luchtkastelen worden steeds groter, denkt de entrepeneur en start-ups willen enkel the next big thing worden. “Iedereen denkt de volgende Uber te moeten maken. Maar bedenk dat wanneer je 100.000 euro per jaar verdient, je al heel succesvol bent. We moeten ons opnieuw focussen op wat succes is. Iedereen mikt op 10 miljard, maar bedenk dat er maar vier apps zijn die dat halen. Veel mensen die een start-up beginnen mogen wel wat zelfbewuster zijn, dat zou een hoop teleurstelling voorkomen.” Weet wat je bent. Dat is de boodschap van de grofgebekte ondernemer en investeerder.

“In andere vakgebieden beseffen mensen dat ze niet de volgende Beyonce of Messi zijn, maar als entrepreneur denkt iedereen het opeens te gaan maken. Entrepreneur zijn zit in je DNA. Je kan een betere versie van jezelf worden door hard te werken, maar je hebt een plafond gebaseerd op je talent, net als in andere wereld.”

Vaynerchuk stelt zelf overal slecht in te zijn, maar wel zelfbewust te zijn. Zo wijst hij erop dat hij weliswaar veel volgers had zeven jaar geleden, maar toen niet 50 miljoen heeft opgehaald om het volgende Facebook op te richten. Vaynerchuk startte een digital agency en zegt trots te zijn in zeven jaar tijd van drie naar honderd miljoen te zijn gegaan in omzet, in plaats van waarde.

In samenwerking met Datanews