Wouter Hoeffnagel - 25 mei 2016

Westerse professionals zijn tevredener en loyaler dan Aziatische collega’s

Medewerkers in de westerse markten zijn meer tevreden in hun werk en loyaler tegenover de werkgevers dan hun collega's op de belangrijkste markten in Azië. Daarnaast is ook de productiviteit in Westerse landen hoger.

Dit blijkt uit het rapport “Mobility, Performance and Engagement” van The Economist Intelligence Unit (EIU) en Aruba, een onderneming van Hewlett Packard Enterprise. Op basis van een onderzoek onder 1.865 werknemers schatten de medewerkers op de belangrijkste westerse markten, voornamelijk de VS, Duitsland en Groot-Brittannië, zichzelf op de belangrijkste prestatie-indicatoren werktevredenheid, productiviteit en creativiteit steevast hoger in dan de collega's op markten als Japan en Singapore.

Loyaliteit en tevredenheid
Bijna een derde (29%) van de Amerikaanse medewerkers ziet zichzelf volledig loyaal aan hun werkgever, dicht gevolgd door Duitsland (27%) en in sterk contrast met Japan (5%). Amerikaanse en Duitse werknemers zijn ook het meest tevreden. Respectievelijk 15% en 10% geeft zichzelf een 10/10 score bij de werktevredenheid, ten opzichte van 3% in Japan en 6% in Singapore.

Op het gebied van productiviteit wint het westen met 20% voor de VS met een score van 10/10, gevolgd door 16% in Duitsland en 12% in Groot-Brittannië. De oosterse markten zien zichzelf als minder productief met slechts 5% in Japan en 9% in Singapore die zichzelf beschouwen als de topmarkt.

Omarming van mobiele technologie
Mobiele technologie is in Westerse landen meer omarmd dan in Aziatische landen.. Bijna een op de vijf (18%) van de Duitse respondenten beschouwd zijn onderneming als pionier in het accepteren van mobiele technologie, tegenover slechts 7% van de Japanse respondenten.

40% van de 'early adopters' van de technologie (#Genmobile) stelt in feite dat zij niet wilden werken voor een bedrijf dat het niet zou toestaan om hun eigen mobiele apparatuur voor werk te gebruiken. Dit is een groot aantal met betrekking tot het potentieel aantal gemiste talenten. Werkgevers moeten hun mobiele aanbod continu in de gaten houden om de concurrentieslag bij het aantrekken van nieuw talent niet te verliezen.

‘Ondernemingen zijn zo goed als hun talent’
Chris Kozup, Vice President (Marketing) bij Aruba, een onderneming van Hewlett Packard Enterprise, legt uit: “Ondernemingen zijn slechts zo goed als hun talent. Wanneer we deze bevindingen zien bestaat er een risico dat werkgevers bij het enorme aanbod van talent de boot missen door de mobiliteit niet volledig mee te nemen. De manier van werken verandert door de invloed van #GenMobile en als ondernemingen niet meegaan kunnen zij ongemerkt een minder productieve werkomgeving creëren omdat de besten kandidaten over het hoofd worden gezien.”

Volgens de studie vonden medewerkers de mogelijkheid om te werken waar en wanneer ze wilden de belangrijkste factor bij de werktevredenheid. Bij 38% van de wereldwijd ondervraagde medewerkers stond deze factor bovenaan waarbij Groot-Brittannië met 43% het hoogste scoorde.

Flexibel werken
Voor wat betreft de loyaliteit scoorde flexibel werken binnen de kantooromgeving het hoogst, vooral in Singapore (37%), de VAE (31%) en de VS (34%), terwijl de mogelijkheid om met collega's samen te werken de belangrijkste keuze was bij de medewerkers in Duitsland (43%), Frankrijk (37%) en Japan (35%).

In elk van de gevallen werd de mogelijkheid voor effectief mobiel werken hierbij als een belangrijke factor gezien. Mobiele toepassingen voor samenwerking waren aanwezig in 42% van de ondervraagde ondernemingen waarbij 33% gebruikmaakte van videotelefonie en 31% van instant messaging toepassingen.

Balans tussen werk en privé
De verbeterde productiviteit, tevredenheid en loyaliteit, speelden ook een rol bij de verbetering van de balans tussen werk en privé. De Amerikaanse werknemers zien zichzelf als het meest gebalanceerd waarbij 16% zichzelf een perfecte score van 10/10 geeft. Japan en de VAE komen tot 3% en 5%.

“De CIO moet vandaag de dag een werkomgeving kunnen bieden die niet alleen ondersteuning biedt voor de persoonlijke apparatuur maar ook voor de tools en apps voor samenwerking”, aldus Kozup. “Het is duidelijk dat de vrijheid om te werken op het moment dat men het meest productief is, voor de medewerker van cruciaal belang is. Daarom is de vraag naar moderne medewerkers hoger dan ooit en staat mobiliteit bovenaan de checklist. Bedrijven moeten hun aanbod nu ontwikkelen om de #Genmobile medewerkers aan te trekken voordat de concurrentie dat doet. Door dit te doen zullen, zoals het rapport aangeeft, de voordelen op lange termijn van invloed zijn op het succes van de onderneming."

CIO blauwdruk
Ter ondersteuning van de CIO bij het denken over "mobile first" heeft Aruba een CIO blauwdruk samengesteld om een winstgevende mobiele omgeving te realiseren. Meer informatie over deze blauwdruk is hier te vinden. http://www.arubanetworks.com/genmobile2016/