Redactie - 24 mei 2016

De Wondere Wereld van IT: Zwitserland

Af en toe moet je de balans op maken. En wat opvalt, is dat het leeuwendeel van mijn columns over mijn verwondering in de wereld van IT is gegaan. Hoogste tijd dus om weer eens naar de bewondering te kijken!

Wat natuurlijk op dit moment het meest in het oog springt, is de enorm positieve aandacht voor IT, digitaal en innovatie. Daar waar IT vanaf de jaren ‘80 toch vooral in het verdomhoekje zat, gezien werd als een kostenpost en een makkelijk slachtoffer voor de business was om zelfgemaakte fouten op af te schuiven, zie je nu dat IT door elke CEO wordt genoemd als de motor achter de groei en innovatie van zijn of haar bedrijf. IT is niet meer de ondersteunende noodzaak met vooral kosten, maar tevens een deugd om groei en winst te generen.

Het woord dat hierbij met stip bovenaan staat, is natuurlijk het welbekende ‘platform’. Elk bedrijf is hier wel mee bezig. Door je klanten aan een platform te binden en deze snel op te schalen, creëer je in hoog tempo een situatie van marktdominantie, groei en mogelijk ook mooie winsten. Maar zoals zo vaak het geval is, zo simpel ligt het natuurlijk niet. Om een platform succesvol van de grond te krijgen, is het in de eerste plaats van cruciaal belang dat deze onafhankelijk is van de producent. Het starten van een platform vanuit een bestaand bedrijf is bijna ondoenlijk. Of zoals ze in Silicon Valley zeggen: you ain’t Switserland.

Een platform heeft namelijk de onafhankelijkheid van Zwitserland nodig om effectief te kunnen zijn. Alleen dan kunnen ze optimaal relevant worden voor de consument. Wanneer Hilton gestart zou zijn met Booking.com, was dat geen succes geworden. Paypal had niet echt gewerkt als deze was ontstaan vanuit een bestaande bank. En AirBnB had vanuit een hotelketen überhaupt nooit het levenslicht gezien.

Dus mocht u weer een CEO horen pochen over zijn platform strategie, kijk dan heel goed wat hij dan precies bedoeld. Want als hij geen Zwitser is, of er niet mee getrouwd is, dan gaat hij daar nog een zware dobber aan krijgen.

Arnoud Klerkx is Chief Business Technology Officer en lid van de Raad van Bestuur van Sanoma Learning

Reageer via WWvanIT@gmail.com