Wouter Hoeffnagel - 21 mei 2016

Ondanks wantrouwen delen consumenten gegevens met social media bedrijven

Ruim driekwart van de consumenten vertrouwt social mediamerken niet als het gaat om de behandeling van persoonlijke gegevens. En toch delen zij juist op die platformen massaal hun persoonlijke gegevens.

Die paradox blijkt uit een onderzoek van F5 Networks. F5 hield in de loop van maart een onderzoek onder 7.000 consumenten in de emea-regio, waaronder ook in België en Nederland. 75 procent zegt social- en marketingmerken niet te vertrouwen qua bescherming van persoonlijke gegevens. Amper 21 procent is er van overtuigd dat deze bedrijven de gegevens van de consument ook daadwerkelijk efficiënt kunnen beschermen tegen hackers. Opvallend is dat consumenten bereid zijn dit wantrouwen aan de kant te schuiven indien zij hierdoor gratis gebruik kunnen maken van diensten van een bedrijf. Meer dan de helft is bereid de geboortedatum, burgerlijke staat en persoonlijke interesses te delen als daar gratis gebruik tegenover staat.

Banken vinden we wel betrouwbaar
Afgaande op het gebruik van Facebook, is dat op zich geen grote verrassing, "maar dat de paradox zo wijdverspreid en diepgeworteld is, daar ben ik toch van geschrokken", zegt Mike Convertino, chief information security officer (ciso) bij F5 Networks dat het onderzoek uitvoerde. "Mensen willen absoluut verbonden zijn met anderen, en blijkbaar zijn ze bereid om daar heel veel voor te doen.”

Meer traditionele spelers zoals banken of overheidsinstanties worden daarentegen wel als betrouwbaar gezien. 73 procent denkt dat banken het best in staat zijn hun data te beschermen in vergelijking met andere sectoren. Maar de consument vindt aan de andere kant wel dat banken, net als de gezondheidssector, publieke sector en overheid, meer inspanningen moeten verrichten om de veiligheid verder te verhogen. Zo'n 67 procent van de respondenten is overtuigd dat bedrijven en organisaties hun authenticatie moeten verbeteren.

Beveiliging boven privacy verkiezen
Net niet de helft (49%) van de ondervraagde Nederlanders en Belgen vindt trouwens dat de nationale veiligheid belangrijker is dan de persoonlijke privacy. Opmerkelijk: onze regio scoort daarbij hoger dan de meeste andere Europese regio's. Convertino ziet in het debat tussen Apple en de FBI rond het unlocken van een iPhone een voorbeeld van hoe onze maatschappij op zoek is naar de juiste balans tussen privacy en security. Ook de consument heeft deze balans nog niet gevonden. Meer dan een vijfde (21%) vindt bijvoorbeeld dat iedereen maar voor zijn eigen bescherming moet instaan, terwijl 43% net vindt dat het de taak van de overheid is om de burgers te beschermen.

F5 Networks presenteerde de resultaten op de eigen Agility-conferentie die deze dagen plaats vindt in Wenen.

In samenwerking met Datanews