Wouter Hoeffnagel - 10 mei 2016

MKB’ers hebben forse digitale kloof te dichten

MKB-ondernemers in Nederland hebben een behoorlijke digitale kloof te dichten. Terwijl consumenten intensief gebruik maken van online media om zich te oriënteren op producten en dienstverleners of online tot aanschaf over te gaan, lijkt het MKB in Nederland nog weinig in te spelen op de mogelijkheden die online hen biedt om (nieuwe) klanten te bereiken.

Dit blijkt uit de MKB Online Monitor 2015, waarvoor TNS NIPO in opdracht van DTG ruim 1.700 MKB-ondernemers in Nederland heeft ondervraagd. 29% van de MKB-ondernemers zegt online marketing belangrijk te vinden voor hun onderneming. Daarnaast geeft 48% aan zelfs nog helemaal niets aan online marketing te doen.

Voorhoede
Er is een groep ondernemers (13%) die de mogelijkheden die online biedt inmiddels wel heeft omarmd. Deze ondernemers hebben een concreet uitgewerkt plan van hun online activiteiten, kanalen en momenten waarop ze hun doelgroep willen bereiken. Meestal hebben zij daar ook budget voor gereserveerd. De ondernemers die de online voorhoede vormen, beslaan voor een groot deel bedrijven binnen het MKB met 5 tot 50 medewerkers. Ze hebben vaak een groeidoelstelling en besteden gemiddeld drie keer meer aan marketing en aan hun website.

Van het MKB doet twee derde aan (online) marketing. Veruit het grootste gedeelte daarvan (70%) plant hun marketingactiviteiten echter niet en 69% reserveert daar ook geen budget voor. Een derde van het MKB doet helemaal niet aan marketing.

Geen prioriteit
Dit komt overigens niet voort uit onwil. De helft van het MKB staat niet onwelwillend tegenover online marketing en zet deze activiteiten in wanneer daar tijd voor is en er de middelen voor zijn. Het heeft echter geen prioriteit. Een deel van deze groep houdt zich daarbij vast aan enkel de traditionele (offline) kanalen. Continuïteit van hun bedrijf waarborgen is het voornaamste doel van hun marketinginspanningen. DTG concludeert dat deze groep de echte stap naar online marketing nog lijkt te moeten maken.

Het deel van het MKB dat (online) marketingactiviteiten ontplooit, experimenteert steeds meer met verschillende online mogelijkheden zoals zoekmachineoptimalisatie (28%), adverteren op zoekmachines (11%) en op sociale media (12%), en maken actief gebruik van online klantbeoordelingen (16%). Van de ondernemers heeft 14% een bedrijfspagina op Google aangemaakt. Ondernemers blijven hierbij achter op het gedrag van hun (nieuwe) klanten. 80% (volgens ‘Understanding Consumers local search behaviour’ van Google/Ipsos uit mei 2014) van consumenten zoekt regelmatig informatie over lokale aanbieders via Google, 90% is dagelijks actief is op sociale media en 76% maakt gebruik van klantbeoordelingen (reviews) bij de keuze voor een dienstverlener.

Digitale kloof dichten
DTG concludeert dat het voor het gros van de MKB-ondernemers noodzakelijk is stappen te maken op het gebied van online marketing. Dit helpt hen in contact te komen met de huidige online georiënteerde consument en toekomstige generaties, en de digitale kloof te dichten.

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024