Redactie - 04 mei 2016

Live from EMC World

Deze blog schrijf ik vanuit Las Vegas waar de laatste EMC World wordt gehouden. Sinds 2001 houdt EMC deze technische klantbijeenkomsten die steeds groter en succesvoller werden en nu rond de 15.000 bezoekers trekken. Met het samengaan van Dell en EMC tot een nieuw IT-infrastructuurbedrijf, komt daar serieuze verandering in en daarom sluit EMC World 2016 deze vijftienjarige periode in onze IT-geschiedenis af.

Als we terugdenken aan 2001, de introductie van de iPod met daarna de iPhone en iPad, is er veel veranderd. De performance van onze informatiesystemen is in die periode ruim duizendmaal groter geworden, een vertienvoudiging elke vijf jaar! De komende vijftien jaar lijkt die groei door te gaan en dat levert ons dus in 2030 wederom een verduizendvoudiging op; op dit moment bijna onvoorstelbaar, net zoals dat voor ons in 2001 was. Het komend decennium blijft er dus een constante druk op innovatie en verbetering van de informatie-infrastructuur om dat allemaal mogelijk te maken.

Van Capex naar Opex
De verdienmodellen in de IT-markt veranderen. We gaan van Capex naar Opex, van klantinvesteringen vooraf in hard- en software naar pay-as-you-use van een infrastructuur als een service en Open Source-software. Gebaseerd op open, schaalbare, cloud-gebaseerde diensten die je zowel uit je eigen datacenter kunt afnemen, van een service-partner of uit een publiek cloud-platform kunt betrekken. Om als IT-leverancier op deze nieuwe hybride markten succesvol te (kunnen) blijven, dien je zeer innovatief te zijn en in directe, persoonlijke relatie met je huidige klant, maar nog veel meer op je toekomstige klant te blijven.

We belanden in een nieuwe fase van IT. De komende vijftien jaar zal definitief de overgang naar volledig gedigitaliseerde bedrijven plaatsvinden die zelf digitale services (kunnen) ontwikkelen en aanbieden en met miljarden digitale burgers kunnen communiceren. En gelijkertijd de groei van het Internet of Things waar tientallen tot honderden miljarden devices met ons en met elkaar gaan communiceren. Om in zo’n nieuwe era succes te behouden, moet je groeien en niet krimpen. Dan moet je sterker en groter worden en je niet opsplitsen. Dan moet je in een federatievorm lichtvoetig blijven maar ook end-to-end oplossingen kunnen leveren. Klanten vragen niet naar méér leveranciers maar juist minder. En vragen oplossingen die simpeler zijn, standaard platformen vormen, geautomatiseerd hun werk kunnen doen. Daarom gaan Dell en EMC samen.

De komende 15 jaar
Michael Dell haalde in 2013, samen met investeerder Silverlake, Dell Corporation succesvol van de beurs. Hierdoor kon hij zonder activistische aandeelhouders zijn bedrijf in alle rust richten op de transformatie naar de toekomst. Dit proces wordt nu herhaald met EMC, dat ook zijn aandacht de laatste jaren helaas steeds meer op activistische aandeelhouders moest richten die voornamelijk kortetermijnwinst nastreven. De klant én de aandeelhouder dienen is in tijden van verandering lastig.

Nu wij met hulp van Michael Dell, en wederom Tech-investeerder Silverlake, ook van de beurs gaan, wordt het voor EMC mogelijk zich beter op deze nieuwe IT-wereld voor te bereiden. En door met Dell samen te gaan op het gebied van onze gezamenlijke Enterprise infrastructuuroplossingen zijn we samen sterker en potentieel innovatiever dan we als afzonderlijke marktleiders al waren. Met bij beide bedrijven hetzelfde DNA wat betreft marktleiderschap, innovatiegedrevenheid en go-to-market-strategie. En last but not least: de liefde voor de klant.

Dell EMC
In de toekomst – na de formele samenvoeging later dit jaar – zullen de infrastructuurgroepen van beide bedrijven verder gaan onder de naam Dell EMC. Naast het bekende Dell-merk dat gericht blijft op de consumentenmarkt van PC’s, laptop’s en tablets. Samen worden we onderdeel van Dell Technologies: een bedrijf van 180.000 medewerkers en een marktwaarde van ruim 80 miljard dollar en dat zo’n 20% van zijn omzet zal (blijven) inzetten voor innovatie en groei.

Als geprivatiseerd bedrijf nog méér focus op de klant en diens behoefte aan nieuwe oplossingen en innovatie naar geconvergeerde datacenter bouwstenen, die steeds meer een commodity worden om platformen te dienen waarop informatiediensten (kunnen) worden gebouwd. Informatiediensten als software als een service, zie mijn vorige blog: denken in platformen.

Innovatie en enthousiasme
Zowel binnen EMC als Dell zie ik veel enthousiasme over het nieuwe bedrijf dat we momenteel samen bouwen. Klanten zijn overwegend positief over dit initiatief en geloven in deze nieuwe combinatie van deze twee – nu private – bedrijven. Het draagt bij aan de vendor-reductie die elk bedrijf nastreeft. Het is een geloofwaardige belofte voor het continueren van innovatie en potentiele acquisities, waar zowel EMC als Dell intussen een gerenommeerde naam hebben opgebouwd.

Dat allemaal is het belangrijkste van alle communicatie deze dagen bij EMC World. Met de bekendmaking dat er volgend jaar wederom in Las Vegas een Dell-EMC World zal zijn, blijkt dat er niet zo heel veel verandert nu we samen verder gaan. Een groter productportfolio, uitgebreidere en geïntegreerde oplossingen, nog meer innovatiemogelijkheden en met hetzelfde, nu gezamenlijke enthousiasme.

Moderniseren
Het thema van EMC World is dit jaar ‘moderniseren’. Als je als bedrijf een ‘Digital Master’ wilt zijn – zie het boek Leading Digital – zal je een moderne, geautomatiseerde informatie-infrastructuur moeten hebben en dat is voor veel bedrijven best een uitdaging. Het vervangen van nog veel legacy-infrastructuur, het creëren van een cloud-gebaseerd datacenterecosysteem vraagt actief topleiderschap om die transitie uit te voeren.

Zoals elke reis een eerste stap vraagt, is dat in dit geval het moderniseren van de IT-infrastructuur. Zonder die eerste stap zal de rest weinig succes hebben, waar en bij wie die moderne infrastructuur ook staat (eigen datacenter, service partner of een publieke cloud). Er zijn intussen genoeg voorbeelden van succesvolle digitale bedrijven om te begrijpen wat nodig is om hun voorbeeld te volgen, zie wederom het boek Leading Digital. Vanuit ervaringen bij deze succesvolle, digitale klanten, heeft het idee van het samengaan van Dell en EMC zich de afgelopen jaren ontwikkeld.

Hans Timmerman, cto EMC Nederland