Wouter Hoeffnagel - 29 april 2016

Financiële dienstverleners zijn terughoudend met digitalisering bedrijfsprocessen

Financiële dienstverleners blijven voorzichtig met het digitaliseren van hun bedrijfsprocessen. IT-beslissers werkzaam in de financiële sector stellen dat over twee jaar nog 42% van hun belangrijkste processen grotendeels op papier gebaseerd zijn. Zij zijn echter wel van mening dat beveiliging van de papieren processen een gevaar vormt.

Dit blijkt uit onderzoek van Xerox onder 200 IT-beslissers werkzaam bij grote Noord-Amerikaanse en West-Europese financiële organisaties. De resultaten hiervan zijn verwerkt in het rapport ‘Digitalisation at Work’. 56% van de financiële bedrijven doet nog steeds overwegend zaken op papier. Meer dan de helft (57%) factureert nog steeds naar klanten op deze manier en bijna één op de vijf (17%) heeft nog helemaal geen stappen gemaakt naar een digitale transformatie. Belangrijke zaken, zoals productontwikkeling, facturatie, klantcontacten, HR-onboarding en contracten zijn nog altijd gebaseerd op papier. Dit ondanks het feit dat 43% gelooft dat de overstap naar digitale werkprocessen kosten zal besparen en de productiviteit zal verhogen (42%).

Geen prioriteit
Er kan dus geconcludeerd worden dat digitalisering nog niet hoog op de prioriteitenlijst staat bij een groot aantal financiële instellingen. Met name het ontbreken van gegevensanalyse vormt een belangrijke belemmering voor automatisering en digitale werkprocessen.

Het rapport laat verder zien dat:

  • 44% van de financiële bedrijven nog geen oplossingen voor Het Nieuwe Werken heeft geïmplementeerd;
  • 52% nog geen gebruikmaakt van clouddiensten of deze nog niet heeft geoptimaliseerd;
  • 50% niet of niet optimaal werkt met voorspellende analyses met behulp van big data. 

Bedrijfsprocessen beoordelen
Herman Levert, algemeen directeur bij Xerox: “Organisaties kunnen niet zomaar gaan digitaliseren zonder een plan te hebben. Succesvol digitaliseren begint bij het beoordelen van de bedrijfsprocessen. Vanuit daar kunnen organisaties de eerste basisstappen zetten naar digitale transformatie.”

Ondanks de huidige afhankelijkheid van papier, heeft de financiële sector wel een focus op procesautomatisering. Meer dan 78% van de ondervraagden gelooft dat zij de belangrijkste zakelijke functies hebben geïdentificeerd die zouden kunnen profiteren van automatisering, zoals boekhouding (42%), klantrelaties (38%) en facturen (43%).

Profiteren van de digitale transformatie
“Het komt allemaal neer op data”, zegt Levert. “Nu steeds meer financiële instellingen kiezen voor automatisering, wordt het belangrijk om snel trends in prestaties te ontdekken en data te valideren op juistheid. Met digitale business modellen kunnen organisaties een veel duidelijker beeld krijgen van de bedrijfsprocessen. Dit biedt managers inzicht in hoe afdelingen of processen kunnen profiteren van de digitale transformatie.”

Xerox heeft workflow automation services geïntroduceerd als onderdeel van haar Managed Print Services-oplossingen om een hogere productiviteit en digitale transformatie mogelijk te maken binnen organisaties. Xerox biedt daarnaast dienstverlening om de volledige bedrijfsvoering te automatiseren, binnen call centers, de zorgsector en voor financiële en boekhoudkundige processen.