Redactie - 25 april 2016

Case: AXA Home and Bike Security ontzorgd door SLTN Inter Access

AXA Home and Bike Security is een innovatief Nederlands bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in twee hoofdtakken: hang- en sluitwerk en fietsbeveiliging. AXA Home and Bike Security levert deze producten aan een breed scala aan afnemers, van retail en bouwmarkten tot aannemers. De producten worden gefabriceerd op locaties in Nederland, Frankrijk en Polen. De ICT-infrastructuur is cruciaal voor het bedrijfsproces. Daarom heeft AXA Home and Bike Security recent besloten zich op dat gebied volledig te laten ontzorgen door de specialisten van SLTN Inter Access. Ze beschikken nu over een toekomstbestendige cloudoplossing waarvan IBM Power Systems iSeries het hart vormt.

AXA Home and Bike Security heeft een lange traditie. Het Nederlandse bedrijf is in 1902 opgericht als fabrikant van hang- en sluitwerk. Dat is lange tijd het enige product geweest, tot vlak na de Tweede Wereldoorlog het bekende ringslot voor fietsen aan het assortiment werd toegevoegd. AXA Home and Bike Security is met dit product bij het grote publiek een bekende naam geworden.

Ondertussen zijn de beide producten, voor het huis en voor de fiets, twee volwaardige aparte business lijnen geworden onder één moederbedrijf: Home Security en Bike Security. Binnen Home Security produceert AXA onder meer scharnieren, raam uitzetters, raamsluitingen en deurbeslag. Bike Security produceert fietssloten, fietsverlichting en kettingkasten

Deze producten worden gemaakt op drie productiefaciliteiten: in Nederland, in Veenendaal, waar ook het hoofdkantoor is gevestigd, in Frankrijk en in Polen. In diverse landen heeft AXA verkoopkantoren, waarvan Duitsland de belangrijkste is. In verschillende landen zorgen agenten voor de verkoop van de producten.

Klaar voor de toekomst

Om de activiteiten van beide business lijnen in goede banen te leiden is een goede ICT-infrastructuur cruciaal. De interne ICT-organisaties zijn momenteel per land decentraal georganiseerd, alleen de email is centraal geregeld vanuit Nederland. In Nederland is ICT Manager Bart de Bont verantwoordelijk. “Toen ik hier eind 2013 aantrad, was mijn eerste opdracht om de bestaande traditionele ICT-omgeving te transformeren tot een moderne en beter schaalbare omgeving die klaar zou zijn voor de toekomst,” zegt hij.

Om dit te begeleiden ging hij op zoek naar een partner. De Bont: “Ik heb onderzoek gedaan naar de mogelijkheden die er waren in de markt om onze relatief kleine interne ICT-afdeling te ontzorgen.” Al snel kwam SLTN Inter Access daarbij in beeld, omdat AXA al enige tijd naar tevredenheid met SLTN Inter Access samen werkte.

Hij legt uit: “SLTN Inter Access bleek uiteindelijk in de vergelijking met andere partijen de beste keuze. Niet alleen omdat zij al kennis van AXA hadden, maar ook omdat ze kennis hebben van Cloud, managed services en de IBM Power Series-omgeving, het voormalige AS/400. Daarnaast zijn ze ook flexibel, hebben ze korte lijnen, zijn de gesprekken informeel en handelen ze adequaat. Dat alles past goed bij AXA.”

Ontzorgen

“De voornaamste eis was dat we ontzorgd wilden worden. Zo zouden er onder meer mensen met pensioen gaan van de ICT-afdeling, dus het was belangrijk om te zorgen voor continuïteit van de business. Daarom hebben we het volledige beheer van de ICT in handen gegeven van SLTN Inter Access.”

AXA Home and Bike Security heeft gekozen voor een hybride Cloud omgeving. Zowel de Windows omgeving voor de werkplekken als de IBM-omgeving waar de volledige backoffice van afhankelijk is draaien in de Cloud in het datacenter en op de machines van SLTN Inter Access.  De enige machines die nog lokaal draaien bij AXA in Veenendaal zijn de CAD-server, en de printserver. De voornaamste reden hiervoor is de omvang van de bestanden waar de ontwerpers mee werken. In die hybride omgeving worden alle serverdiensten beheerd door SLTN Inter Access, inclusief back up en recovery. “Daar hoeven we ons dus geen zorgen meer om te maken.”

Andere rol

De rol van Bart de Bont als ICT Manager is door de hybride cloudoplossing en de managed services veranderd. “Ik zit nu niet meer zelf aan de knoppen. Als ik een vraag krijg van een gebruiker die ik zelf niet kan oplossen, leg ik die neer bij SLTN Inter Access. Zij kunnen daar altijd snel op reageren. Dat is een andere werkwijze dan voorheen. Er is nu veel meer communicatie tussen mijn gebruikers en SLTN Inter Access, waar we voorheen meer zelf konden doen.”

“Daar moesten we even aan wennen. Maar dat is waar ik om gevraagd heb, je kunt niet alles meer alleen beheren. Bovendien hebben de gebruikers nu een stabiele omgeving gekregen met meer mogelijkheden dan voorheen, en snellere verbindingen.”

Garantie

Naast deze voordelen van managed services is hij ook goed te spreken over de garantie op de laatste versies van software, en de modernste apparatuur zonder dat hij daar zelf in hoeft te investeren. “Bovendien zijn we verzekerd van een replicatie van onze data in een tweede datacenter. De beveiliging en zekerheid voor de toekomst zijn daarmee geborgd. Dat is voor ons bedrijf het belangrijkste voordeel.”

En natuurlijk heeft het realiseren van kostenbesparing een rol gespeeld. “Uiteindelijk was echter ontzorgen de belangrijkste eis, en dat is zeker gelukt. SLTN Inter Access heeft ook de expertise in huis op het gebied van IBM Power Systems iSeries. Wij hebben dus geen eigen contracten meer nodig met betrekking tot bijvoorbeeld back-up en recovery. Dat loopt allemaal via SLTN Inter Access. In principe huren wij de capaciteit van het datacenter. Dát vind ik ontzorgen.”