Wouter Hoeffnagel - 22 april 2016

Verzekeraars beloven geen klanten uit te sluiten op basis van Big Data

De toenemende hoeveelheid Big Data biedt verzekeraars en hun klanten tal van kansen. Tegelijkertijd leidt het gebruik van Big Data door verzekeraars ook tot maatschappelijke vragen, bijvoorbeeld over de gevolgen voor de privacy en solidariteit. Om deze zorgen weg te nemen lanceert het Verbond van Verzekeraars een aantal waarborgen om grip op data te behouden. Het gaat onder andere om een jaarlijkse Solidariteitsmonitor.

Dit staat in het green paper ‘Grip op data’ van het Verbond van Verzekeraars. Verzekeraars verzamelen dagelijks en al jaren data van hun klanten om risico’s goed in te kunnen schatten, wat de basis vormt van verzekeren. Maar er komen nu steeds meer data beschikbaar, doordat processen en apparaten aan het internet worden gekoppeld (‘Internet of Things’). En dat heeft gevolgen voor verzekeraars en hun klanten. 

Big Data biedt kansen
In het paper constateert het Verbond dat Big Data verzekeraars en hun klanten kansen biedt. Dat loopt uiteen van snellere schadeafhandeling, een lagere schadelast en betere fraudebestrijding, tot meer inzicht in de klant waardoor de verzekeraar de klant beter kan helpen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij data uit kastjes in auto’s en huizen die inzicht geven in de risico’s die iemand loopt. Ook kunnen data aantonen dat iemand nooit buiten Europa reist maar wel een werelddekking heeft – en andersom. Big Data helpt in dit geval de klant geld te besparen of een passender dekking te krijgen.

Het Verbond ziet tegelijkertijd dat er in de maatschappij vragen leven over deze ontwikkelingen. Een belangrijke zorg is hoe verzekeraars omgaan met het feit dat zij steeds meer data van klanten hebben, waarbij zorgen bestaan oer privacy. Er zijn wetten en gedragscodes die gaan over privacy, maar onder klanten leeft de zorg hoe sluitend deze gedragscodes zijn. Ook zijn er vragen over de solidariteit. Hoe meer data, hoe meer verzekeraars kunnen differentiëren naar risico, waardoor premies voor hoge en lage risico’s meer uiteen kunnen gaan lopen.

Geen groepen klanten buitensluiten
Het Verbond van Verzekeraars stelt dat verzekeraars in de huidige verzadigde verzekeringsmarkt niet zomaar ‘vrijwillig’ grote groepen potentiële klanten links zullen laten liggen. Het Verbond verwacht dat indien een specifieke groep toch wordt buitengesloten, er snel een (buitenlandse/branchevreemde) aanbieder zal zijn die daar een product voor ontwerpt.

De sector vindt het van belang de zorgen van klanten weg te nemen. In het green paper komen zij daarom met een aantal waarborgen en randvoorwaarden. Zo gaat het Verbond jaarlijks een Solidariteitsmonitor opstellen en rapporteert daarover publiekelijk. Dat mensen die meer risico lopen in sommige gevallen meer premie betalen dan mensen die minder risico lopen is al eeuwen zo en ook terecht. De verschillen moeten volgens het Verbond echter niet te ver oplopen. Het Verbond van Verzekeraars streeft ernaar zoveel mogelijk klanten de mogelijkheid te bieden zich verzekeren en onverzekerbaarheid zoveel mogelijk voorkomen. De Solidariteitsmonitor volgt daarom onder meer hoe de bandbreedte tussen de laagste en hoogste premies zich ontwikkelt, evenals de dekking. “Verzekeraars hebben de maatschappelijke verantwoordelijkheid hiernaar te kijken”, stelt algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond.

Klankbordgroep Big Data
In het paper ‘Grip op data’ komt de sector met meer ‘checks and balances’. Het Verbond zal onder andere in een update van de Gedragscode verwerking persoonsgegevens bijzonder aandacht schenken aan de privacy-statements, zodat verzekerden weten waar ze aan toe zijn. Daarnaast komt er een klankbordgroep Big Data die de opzet van alle waarborgen zal invullen en toetsen en die bekijkt of de voorgestelde checks ook doen wat ze moeten doen.
??