Redactie - 14 april 2016

Hoe organisaties kunnen versnellen met invloed en vertrouwen

Vertrouwen en vooral het gebrek aan vertrouwen is een onderwerp dat de laatste tijd veel stof doet opwaaien. En als het vertrouwen eenmaal geschaad is, krijg je het moeilijk terug. In de complexe trajecten die wij als Bauhaus doen, wordt er nogal wat gevraagd aan de veranderbereidheid van mensen. Vertrouwen en het invloed daarop uitoefenen is dan een essentieel onderdeel om een project te laten slagen.

Daarom worden onze medewerkers opgeleid om op de juiste manier om te gaan met het winnen van vertrouwen en het invloed uitoefenen op gedrag. De Bauhaus projectmanagers en consultants zijn vaak voor een langere periode aan het werk bij de klant op locatie. We zijn doorgaans eindverantwoordelijk voor de uitvoering van strategische projecten of programma’s, bijvoorbeeld een datacenter migratie. De verandering in processen & techniek die deze projecten met zich mee brengen, vraagt tevens om een verandering van cultuur & gedrag.

Lead by example.

Bij Bauhaus weten wij al lang dat moderne organisaties alleen kunnen veranderen door de gehele organisatie actief te betrekken. Dat zit bij ons dan ook sterk verankerd in onze kernwaarden en daarmee in ons gedrag. Van officemanager tot directie. De bewustwording van wat je met invloed en vertrouwen kunt bereiken is heel belangrijk. Sterker, het is ons onderscheidend vermogen. We beschikken over ongelofelijk veel vakinhoudelijke kennis, maar daarmee alleen red je het niet. Medewerkers van Bauhaus maken van projecten een succes omdat ze het verhaal overtuigend en vertrouwenwekkend over kunnen brengen. Mede hierdoor zijn we in staat om anderen mee te krijgen en focus aan te brengen om te werken naar het gezamenlijke doel.  Met als resultaat een team dat vertrouwen uitstraalt en executiekracht creëert. 

Bij organisatie ontwikkeling wordt de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers vaak vergeten. Bij Bauhaus niet. Wij staan regelmatig stil staan bij de persoonlijke ontwikkeling van de mensen, vakinhoudelijk, maar ook op het gebied van gedrag. Want zij zijn degenen die het moeten doen. Die dagelijks in contact staan met de klanten. En die projecten tot meer dan een succes maken!

Een van onze producten is de Change Factory. Daarmee helpen we ondernemingen om het veranderproces zo soepel mogelijk te laten verlopen, met betrokkenheid van het hele team. Zo ondersteunen wij onze klanten zodat zij daadwerkelijk kunnen versnellen en ‘the next step’ kunnen maken. Die meerwaarde bieden wij naast het ontwikkelen van een nieuw IT landschap alleen.

En dat is wat we willen bereiken bij Bauhaus. Onze klanten écht verder helpen.

Mark Punselie, Consultant Bauhaus Artitech