Bart Hogendoorn: “Een digitale strategie an sich is niet voldoende om te overleven in het digitale tijdperk”

18-04-2016 | door: Redactie

Bart Hogendoorn: “Een digitale strategie an sich is niet voldoende om te overleven in het digitale tijdperk”

Om te overleven in het digitale tijdperk hebben bedrijven niet genoeg aan alleen een digitale strategie. Volgens Bart Hogendoorn van HPE moeten ze een strategie hebben om te overleven in het digitale tijdperk!

Bart Hogendoorn is in Nederland managing director bij Hewlett Packard Enterprise (HPE), het onderdeel van HP dat zich na de splitsing volledig richt op de zakelijke markt.  “ICT is bedoeld om je business te verbeteren. Om ervoor te zorgen dat wat je altijd al goed deed, nóg beter te kunnen doen“, aldus Hogendoorn. Kijk bijvoorbeeld naar De Bijenkorf. Zij zagen dat traditionele warenhuizen in het digitale tijdperk geen overlevingskansen hebben, maar beseften ook dat de klant nog steeds wel een 'shopping emotion' wil hebben. Meegaan met de digitalisering is daarom niet simpelweg de deuren van je fysieke vestigingen sluiten en voortaan alleen nog maar online verkopen. Je moet transformeren van waaruit je bent ontstaan. In het geval van De Bijenkorf is dat een ‘shopping emotion’. En die basis moet je dan slim combineren met digitale mogelijkheden.”

“Een ander goed voorbeeld is Coolblue, de webshop die juist helemaal groot is geworden vanuit het internet. Maar Coolblue opent nu toch een aantal fysieke winkels. Zij hebben traditioneel niks met shopping emotion, zoals de Bijenkorf. Maar ze merken dat klanten behoefte hebben aan het persoonlijke contact met een medewerker, bijvoorbeeld als ze persoonlijk advies willen hebben face to face.”

Idea economy

In plaats van een digitale economie spreekt Hogendoorn overigens liever van een 'idea economy'. Hoe kun je een idee waarmee je je business zou kunnen boosten, zo snel mogelijk realiseren?  Hogendoorn merkt daarbij aan dat altijd de afweging gemaakt moet worden in hoeverre je vanuit de oude strategie mee wilt gaan met de nieuwe digitale mogelijkheden. “Maak niet de fout dat je alles wat nieuw en digitaal is per definitie moet omarmen”, aldus Hogendoorn.

Organisaties moeten zich niet gek laten maken door alle digitale mogelijkheden, wil Hogendoorn maar zeggen. “Ieder bedrijf heeft z'n eigen uitdaging en richt z'n ICT-omgeving daarop in. Onze klanten horen enerzijds vaak dat ze gek zijn als ze niet alles in de cloud doen en anderzijds dat ze juist alle IT traditioneel in eigen beheer 'on-premises' moeten blijven doen omwille van de controle en veiligheid. Als HPE zeggen wij dan: kies wat bij je past en maak de beste combinatie van ‘zelf blijven doen’ en cloud. Een zogenaamde hybride oplossing. De kracht zit in de juiste afweging. Kies wat past bij jouw specifieke bedrijfsvoering.”

Splitsing

HP is per 1 november vorig jaar gesplitst in HP Inc. en HPE. HP Inc is de printer- en PC-divisie. “We zitten nog in hetzelfde gebouw, maar met een mooie muur ertussen”, relativeert Hogendoorn. “Af en toe gaat het deurtje open en komen de mensen van HP Inc. hier. Het vertrouwde logo van HP blijft zichtbaar op alle oplossingen van HP Inc. Het belangrijkste was dat de splitsing zonder 'hiccups' zou gaan voor onze klanten en partners. Wij denken dat dat goed gelukt is. Het was een bijna saai proces.”

Ook na de splitsing blijft HPE een redelijk complexe organisatie, erkent Hogendoorn. “Dat komt ook door ons brede portfolio; we verkopen niet alleen maar storage of networking. Je treft bij ons nooit één persoon die alles weet. Klanten zien veel mensen bij ons, simpelweg doordat we veel verschillende vakgebieden hebben. Maar dat heeft het enorme voordeel dat we heel ver kunnen meedenken met onze klanten. Vanuit ons aanbod van producten en diensten maken we veel mogelijk. Om terug te komen op ons idee van een idea economy: wij vinden dat onze klanten uit het totale aanbod van mogelijkheden op het gebied van digitalisering precies datgene moeten kunnen halen dat past bij hun specifieke bedrijfsstrategie. Dat kan bij HPE bij uitstek.”

Nieuwe businessmodellen

Een belangrijke drive voor bedrijven om mee te gaan met de idea economy, is dat ze om zich heen nieuwe businessmodellen zien ontstaan, zoals taxidienst Uber en Booking.com. Hogendoorn: “Daardoor kijkt de gevestigde orde nu ook anders naar traditionele businessmodellen. Toch is het nieuwe denken over digitalisering en digitale strategieën nog niet overal 'geland'. Organisaties moeten daarover nadenken in een breder economisch kader en er op een ander niveau binnen het bedrijf mee bezig zijn. Dat gebeurt nog lang niet altijd. Sommige klanten zetten ons in voor de ondersteuning van zo’n transformatie. Dat zijn vaak klanten waar wij ook betrokken zijn met onze Enterprise Services divisie.”

Een groot verschil tussen de idea economy van nu en de traditionele economie van vroeger, is volgens Hogendoorn de dynamiek. “Iets heel kleins kan soms heel snel heel groot worden”, besluit hij. “Daarom zijn de 'barriers to entrance' heel anders dan vroeger. Bedrijven gaan als gevolg ook anders om met R&D. Je ziet combinaties ontstaan: zelf onderzoek doen, maar ook innoveren door overnames te doen, van kleine start-ups bijvoorbeeld. Of een bedrijf investeert in een omgeving die ideaal is voor start-ups, om vervolgens als een soort 'cherry picking' te kijken wat het hiervan kan gebruiken.”

Door: Marco van der Hoeven, Witold Kepinski en Jeroen Bordewijk

Terug naar nieuws overzicht

Tags

strategie