Salesforce investeert in Nederland
14-04-2016 | door: Wouter Hoeffnagel

Salesforce investeert in Nederland

Salesforce verhoogt zijn investeringen in Nederland. Het bedrijf breidt zijn Nederlandse hoofdkantoor in The Edge, het vorig jaar geopende kantoorgebouw aan de Amsterdamse Zuidas, uit met extra kantoorruimte. Deze uitbreiding volgt op het recente nieuws dat het bedrijf meer dan 1.200 nieuwe medewerkers aantrekt in EMEA om het snelgroeiende klantenbestand te ondersteunen. Daarnaast introduceert Salesforce een Nederlandse versie van ‘Salesforce for Startups’, een programma dat ondernemers voorziet van de middelen die nodig zijn om hun bedrijf te bouwen en te laten groeien. Het programma start met meer dan vijftig Nederlandse start-ups.

Deze aankondigingen doet Salesforce tijdens Salesforce World Tour Amsterdam in de RAI, waar het bedrijf meer dan zesduizend geregistreerde bezoekers verwelkomt. Naar verwachting wordt de extra kantoorruimte in juli 2016 toegevoegd aan het The Edge-gebouw in Amsterdam. Dit kantoorpand heeft van Building Research Establishment (BRE), dat wereldwijd gebouwen beoordeelt op duurzaamheid, de hoogste score ooit gekregen. Hiermee is het het meest duurzame kantoorgebouw ter wereld. Werknemers kunnen zelf vanaf een smartphone of een tablet diverse elementen van het gebouw beheersen, zoals de temperatuur, luchtkoeling en de verlichting. Het Nederlandse hoofdkantoor van Salesforce weerspiegelt de focus van het bedrijf op het creëren van een duurzame, gezonde en veilige werkomgeving voor medewerkers.

Salesforce for Startups-programma
Daarnaast gaat het Salesforce for Startups-programma officieel van start in Nederland. Dit programma geeft start-ups toegang krijgen tot Salesforce-technologie, tools en expertise. Nederland is de basis voor een bloeiend ecosysteem met startups en staat momenteel bovenaan het 2016 Startup Nation Scoreboard in Europa. Hier speelt Salesforce met het Salesforce for Startups-programma op in. Aan het programma, dat start met meer dan vijftig innovatieve Nederlandse start-ups, doen onder andere mee:

  • Red Tulip Systems: Veilige communicatie- en identity management-oplossingen voor de overheid en de private sector.
  • SendCloud: Slimme verzending die online retailers verbindt met distributeurs waardoor tijd en geld bespaard wordt.
  • Yippie: Een shopping app die consumenten inlicht wanneer de producten die ze graag willen aanschaffen, bij welke verkoper dan ook, in de aanbieding zijn.

Fenomenaal momentum
“Salesforce ziet een fenomenaal momentum in Nederland en we voeren onze investeringen op om ons groeiende klantenbestand te ondersteunen”, zegt Renzo Taal, SVP Northern Europe van Salesforce. “Het is fantastisch om samen te werken met bedrijven van elke omvang, van start-ups tot en met grote enterprises, om de digitale transformatie, die zorgt voor toekomstige groei van onze klanten, te kunnen versnellen.”

“Nederland heeft het grootste ecosysteem voor start-ups in Europa”, zegt Neelie Kroes, ambassadeur van StartupDelta. “Samenwerking tussen start-ups en corporates is essentieel om innovatie te versnellen. In ben verheugd dat meer dan vijftig Nederlandse start-ups deelnemen aan het Salesforce for Startups-programma en zo toegang krijgen tot technologie, tools en expertise die ondernemers nodig hebben om hun onderneming klaar te stomen voor de toekomst.”

Klantgerichte focus
“Het uitdagen van de status quo is niet mogelijk zonder een klantgerichte focus”, zegt Dennis Tan, mede-oprichter van Dashmote. “Het Salesforce for Startups-programma biedt ons toegang tot vooraanstaande technologie en middelen die ons in staat stellen elke klant effectief te kunnen bedienen en snel te schalen wanneer ons klantenbestand groeit.” 

Daarnaast maakt Salesforce bekend dat Salesforce Ventures, de wereldwijde corporate investeringsgroep van het bedrijf, honderd miljoen dollar heeft gealloceerd voor investeringen in Europese start-ups. Met deze investeringen wil het bedrijf cloud innovatie en klantsuccessen in de regio te stimuleren. Salesforce Ventures heeft inmiddels geïnvesteerd in Cloud9 IDE en is actief op zoek naar andere lokale bedrijven.

Officiële opening van Girlsday 2016
Salesforce World Tour Amsterdam vormt tevens het decor van de officiële opening van Girlsday 2016, een initiatief van VHTO, het landelijk expertisebureau voor meisjes/vrouwen en bèta/techniek. In het kader van Girlsday 2016 bezoeken tienduizend meiden meer dan driehonderd Nederlandse bedrijven. Daarnaast nemen meer dan zestig meiden deel aan een speciaal programma op de Salesforce World Tour waarin zij leren van vrouwelijke rolmodellen, hands-on trainingen krijgen en hun eigen app ontwikkelen.

Als onderdeel van de steun aan STEM-projecten (Science, Technology, Engineering & Math) in Nederland, organiseert Salesforce.org ook een CoderDojo; een programmeerclub voor jonge mensen. Vrijwilligers kunnen daar ter plekke helpen bij het ontwikkelen van de workforce van de toekomst.

6.000 bezoekers
Meer dan zesduizend geregistreerde bezoekers worden verwacht op de Salesforce World Tour Amsterdam. Hiermee brengt het event Salesforce-experts, partners en klanten bij elkaar om te laten zien hoe bedrijven van elke omvang en in allerlei sectoren het Salesforce platform inzetten om op nieuwe manieren verbinding te krijgen met hun klanten. De Nederlandse ondernemingen die samen met CFO Mark Hawkins het podium betreden zijn:

  • KNGF Geleidehonden: KNGF Geleidehonden, een stichting die geleidehonden traint, zet Salesforce in om een 360-gradenbeeld van zijn leden, donateurs en vrijwilligers te krijgen. Met Salesforce kunnen donaties, giften en betalingen eenvoudig worden opgeslagen, waardoor recruitmentcampagnes efficiënter en effectiever uitgevoerd kunnen worden.
  • LeasePlan: LeasePlan maakt het leasen van auto’s makkelijk. Bedrijven en leaserijders kunnen hierdoor zonder zorgen leasen en rijden. Klanten besparen hiermee kosten en tijd. Het Salesforce platform wordt dat zij een goede klantervaring hebben. 
  • Maandag: Maandag, een detacheerder voor de publieke sector, gebruikt de Salesforce App Cloud voor het ontwikkelen van apps voor al haar primaire processen, inclusief Search&Match, timesheets, projectbeheer, CRM-support en dashboards.
  • Suitsupply: Het herenmodenmerk Suitsupply zet Salesforce in om verbinding met klanten te krijgen in zowel de fysieke als de digitale wereld. Suitsupply biedt klanten wereldwijd een klantervaring via mobiele en social-oplossingen in de cloud. Dankzij Salesforce kan Suitsupply klanten in het centrum van hun business plaatsen.
Terug naar nieuws overzicht
Cloud