Digitalisering vraagt om innovatie
15-04-2016 | door: Teus Molenaar

Digitalisering vraagt om innovatie

De digitalisering van het bedrijfsleven biedt tal van kansen. “Maar alles is nog zo nieuw, er is veel innovatie nodig om deze kansen te benutten”, zegt Matthijs Stevens, Hoofd Sales bij Orange Business Services in Nederland. De onderneming doet dit veelal via Proof of Concepts; in het eigen lab of bij de klant ter plekke.

Orange Business Services bedient de grootzakelijke markt. Het bedrijf geeft toegang tot applicaties en bedrijfsgegevens. “Wij zorgen dat de verbinding er is; tussen mensen, tussen gebouwen en in toenemende mate tussen dingen. Daarbij gaat de grootste aandacht naar kwaliteit en beveiliging. Onze visie is iedereen toegang te geven tot datgene wat essentieel is in zijn leven en werken.”

Stevens legt uit dat de visie een herijking heeft gekregen in het document ‘Essentials 2020’, een klein jaar geleden gepresenteerd als het vervolg op ‘Conquests 2015’.

De kern van de nieuwe aanpak is, aldus Stevens, dat Orange Business Services ‘de trusted digital partner’ wil zijn voor zijn klanten.

Veel meer invloed

De communicatiewereld is sterk veranderd de afgelopen jaren. “Er zijn heel veel mobiele apparaten bijgekomen, we hebben social media, applicaties die aangeboden worden via de  cloud; meer en meer data die beschikbaar is voor interpretatie. Mensen produceren nu zelf ook data, en ze delen data. Niet alleen in het persoonlijke leven, maar ook in het zakelijke leven. Informatie- en communicatietechnologie binnen het bedrijfsleven heeft veel meer invloed gekregen op bedrijfsvoering dan onze klanten.”

Hij wijst erop dat Orange wereldwijd zo’n 230 miljoen klanten heeft; op de grootzakelijke markt heeft Orange Business Services ongeveer 3000 klanten. In Nederland heeft het bedrijf ongeveer dertig klanten, waaronder Heineken, Het ministerie van Buitenlandse Zaken, Brunel en AkzoNobel. “Doordat we bij de consumenten zien hoe hun gedrag is veranderd als gevolg van nieuwe technische mogelijkheden, kunnen we die kennis inzetten in het bedrijfsleven. Al die kennis gebruiken we ook voor business to business.”

Uitproberen

Dit jaar gaat Orange Business Services zich richten op innovatieve trajecten samen met klanten“ Daarbij hanteren we het Proof of Concept model”, legt Stevens uit. “Dat geeft veel flexibiliteit voor onze klanten. Ze zitten voor nieuwe services en technologieen niet meteen vast aan een langdurig contract, hoeven niet van tevoren veel te investeren, maar kunnen in samenspraak met ons uitproberen wat het meeste bedrijfsmatige voordeel voor hen oplevert.”

Het telecombedrijf gebruikt daarvoor zijn eigen lab, maar is eveneens bereid om bij de klant ter plekke concepten uit te proberen. “We spreken van tevoren goed door wat het doel is en wanneer dat bereikt zou moeten zijn. Mocht het toch niet opleveren wat was verwacht, dan stoppen we ermee. Maar bij hoopvolle projecten, willen we het natuurlijk uitbouwen.”

Stevens komt met een voorbeeld waarbij zijn bedrijf de ‘Business together share space’ heeft ontwikkeld op basis van Jive Software, dat specifiek is gemaakt om medewerkers onderling digitaal te laten samenwerken. “Deze dienst is nog relatief nieuw. Binnen Orange gebruiken wij de service wereldwijd nu voor anderhalf jaar en daar is het zo goed bevallen dat we vinden dat het voor onze klanten ook heel nuttig kan zijn. Wij bieden de dienst nu ook aan onze klanten in een ‘as-a-service’-model.”

Bij dergelijke projecten, aldus Stevens, is het belangrijk dat organisaties ervaren dat kennisdeling de productiviteit ten goede komt, en kunnen beoordelen of een service past binnen de cultuur en de beoogde manier van samenwerken.

Sofware defined networking

Een ander voorbeeld heeft te maken met Software Defined Networking dat Orange Business Services voor zijn klanten wil inregelen. “Wij hebben in de loop der jaren ervaring opgedaan met elk denkbaar netwerk”, legt Stevens uit. “We beheersen tegenwoordig het hele hybride netwerk. Maar we willen toe naar een heel eenvoudig te beheren netwerk. Dat kan als je de software leidend laat zijn. In de tweede helft van dit jaar gaan we ook gezamelijke PoC’s uitvoeren in de markt.”

Ook hier geldt dat de telecommer al bezig is in de eigen labs om er ervaring mee op te doen. “Je kunt upgraden, downgraden, andere technologie toevoegen, wanneer je maar wilt. Hiermee kun je de communicatiebehoefte op maat bedienen. Dit wordt een volledige managed service. Het geeft de klant flexibiliteit, en tegelijkertijd een netwerk dat eenvoudig is aan te passen is aan de vraag die de veranderende klantorganistatie stelt.”

Verbreding

Het komende jaar wil Orange Business Services groeien. “In de breedte, met nieuwe klanten”, zegt Stevens, “maar vooral willen we relevant blijven voor onze bestaande klanten. Dat betekent dat we ons aanbod verbreden, onder meer met Unified Communication diensten en met clouddiensten.”

Hij ziet een nieuwe groep bedrijven ontstaan die hun hele bestaansrecht ontlenen aan ICT. “Daar is het belang van uitstekende en betaalbare communicatie evident”, stelt hij vast. “Neem Dacom, dat een smart argiculture dienst heeft ontwikkeld. Middels de plaatsing van sensoren op de akkers verzamelt het allerlei relevante informatie voor de landbouwer. De gegevens worden autonoom naar een server gestuurd, aldaar geanalyseerd en vervolgens krijgt de boer op zijn mobiel te zien wanneer en wat hij moet sproeien. Of eventueel wat hij moet bijmesten. Dat zijn interessante ontwikkelingen waarin wij kunnen bijdragen.”

Een ander voorbeeld dat Stevens noemt is  WayRay, een Zwitserse start up die met hologrammen een nieuw navigatiesysteem ontwikkelt voor slimme auto’s.

Orange wil met beide groepen samenwerken: bestaande klanten en die nieuwe tech start ups. “We kunnen veel van elkaar leren. Daarom willen we nauw samenwerken met onze klanten, met innovatie als uitgangspunt. Van onze klanten horen we dat ze graag meedoen aan de Proofs of Concept. Vooral het kunnen uitproberen, waarderen ze bijzonder.”

Tot slot noemt Stevens dat ‘operational excellence’ en/of customer satisfaction het uitgangspunt is  in onze relatie met klanten. “Dat zal ook in 2016 het belangrijkste voor ons zijn.”

Door: Teus Molenaar 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Digital