Wouter Hoeffnagel - 07 april 2016

Managers zetten digitale transformatie van de keten in

Managers constateren een grote discrepantie tussen de huidige staat van de digitale transformatie in hun toeleveringsketen en hun verwachting voor over vijf jaar. Waar 70 procent van de managers de digitale transformatie van de keten heeft ingezet, geeft slechts 5 procent aan hierover ‘zeer tevreden’ te zijn.

Dit blijkt uit het onderzoek 'The Current and Future State of Digital Supply Chain Transformation' uitgevoerd door Capgemini Consulting en GT Nexus, onderdeel van Infor. De onderzoekers hebben 337 leidinggevenden van enkele van de grootste, internationaal opererende maakbedrijven en retailers in Europa en Noord-Amerika ondervraagd. De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn:

Digitale transformatie van de toeleveringsketen is belangrijk

  • 75 procent van de respondenten noemt digitale transformatie van de keten “belangrijk”.
  • 50 procent zegt dat digitale transformatie “heel belangrijk” is.
  • 70 procent is formeel begonnen met het digitaal transformeren van de toeleveringsketen.

Het proces verloopt vooralsnog traag

  • Meer dan 30 procent van de respondenten zegt dat zij “ontevreden” zijn met de progressie tot nu toe.
  • Enkel 5 procent is “zeer tevreden”.

Belangrijkste factoren die technologie faciliteren

  • Supply Chain Visibility Platforms/Tools (94 procent), Big Data Analytics (90 procent), Simulation Tools (81 procent) en Cloud (80 procent) worden gezien als de belangrijkste instrumenten voor het realiseren van de digitale transformatie van de toeleveringsketen.
  • Maar 48 procent van de ondervraagden geeft toe dat “traditionele” middelen zoals telefoon, fax en e-mail nog steeds dominant zijn in de interactie met ketenpartners.

Grote veranderingen worden de komende vijf jaar verwacht

  • Op dit moment zegt slechts 15 procent van de respondenten dat de meerderheid van de data uit de volledige keten toegankelijk is voor hun organisatie. In vijf jaar tijd zal dit 54 procent worden.
  • Slechts 23 procent van de respondenten geeft aan dat de meerderheid van de data uit de volledige keten wordt geanalyseerd en gebruikt bij het nemen van beslissingen. In vijf jaar tijd zal dit stijgen naar 68 procent.
  • 95 procent verwacht dat over vijf jaar meer processen in samenwerking met toeleveranciers geautomatiseerd zullen zijn.
  • 94 procent verwacht over vijf jaar meer realtime statusupdates te ontvangen uit de toeleveringsketen.

Agility verhogen
De verwachte voordelen van digitalisering van de keten zijn onder andere kostenreductie in de logistiek, inventaris en onderhoud, verbetering van de klantenservice en hogere overall systeemefficiëntie. Nog belangrijker misschien: de verwachting is dat digitale transformatie van de keten de agility van een organisatie drastisch kan verhogen. Agility is noodzakelijk om te kunnen reageren op veranderende marktomstandigheden, zoals nieuwe toetreders die bestaande businessmodellen bedreigen. Door agile te zijn kunnen bedrijven ook beter inspelen op onverwachte veranderingen in de keten.

Zulke veranderingen hebben de afgelopen jaren al veel schade aangericht aan de financiële prestaties en reputaties van veel organisaties. Het verzachten van de impact van deze onverwachte ontwikkelingen staat dan ook hoog op de prioriteitenlijst van directies en is een belangrijke drijfveer achter de digitale transformatie. Maar volgens de studie is het huidige niveau van samenwerking en zichtbaarheid in het netwerk laag. Dat beperkt de agility.

Holistische kijk volledige waardeketen
“75 procent van de respondenten zegt dat digitale transformatie van de toeleveringsketen belangrijk is, maar constateert ook dat er nog een grote discrepantie is tussen waar bedrijven nu staan en waar zij verwachten te staan over vijf jaar”, zegt Mathieu Dougados, Senior Vice President bij Capgemini Consulting. “Transformatie-initiatieven binnen de vier muren van de enterprise zorgen voor flinke uitdagingen. Maar in de huidige geglobaliseerde en geoutsourcete wereld kan digitale transformatie alleen succesvol zijn als bedrijven dit benaderen met een holistische kijk op hun hele waardeketen. Die waardeketen kan bestaan uit honderden partners. Dus verbinding tussen partners, toegang tot elkaars data en het gebruik van netwerkbrede analytics worden de belangrijkste focusgebieden.”

“Supply chain-transformatie is een ingrijpende bezigheid die vraagt om leiderschap en visie op C-level, en een holistische aanpak die automatisering, connectiviteit, het delen van data en samenwerking in de hele keten stimuleert”, zegt Kurt Cavano, Vice Chairman en Chief Strategy Officer bij GT Nexus. “Deze enquête laat zien dat producenten en retailbedrijven een helder beeld hebben van waar ze naartoe willen en welke digitale technologieën hen daar gaan brengen in de komende vijf jaar. Maar het wordt een flinke sprint, gezien de huidige afhankelijkheid van verouderde, analoge technologie zoals de telefoon, fax en e-mail om samen te werken met ketenpartners en om acties uit te voeren. Ondertussen zijn de risico’s op verstoring van de keten groot. Dit kan bedrijven duur komen te staan.”