Wouter Hoeffnagel - 04 april 2016

10 miljard euro schade per jaar door cybercrime

Cybercrime kost het Nederlandse bedrijfsleven jaarlijks 10 miljard dollar. Uitgaand van een worst case scenario kan dit bedrag voor individuele organisaties oplopen tot achttien keer meer dan het waardeverlies dat ze mogen verwachten.

Dit blijkt uit de data-analyse Cyber Value at Risk in The Netherlands dat Deloitte die voorafgaand aan de International NCSC One Conference in Den Haag publiceert. In het onderzoek is gekeken naar zowel de gemiddelde impact van cyberrisico’s als de totale Cyber Value at Risk: het waardeverlies dat worst-case cyberincidenten kunnen veroorzaken bij de Nederlandse overheid en Nederlandse bedrijven.

Inzicht geven in risico
“Doel van het onderzoek is om organisaties inzicht te geven in het risico dat ze lopen op waardeverlies door cyberincidenten. Het geschatte waardeverlies van 10 miljard euro moeten we zien als ‘costs of doing business’ door de digitalisering van onze samenleving. Dit brengt ons veel welvaart. Cybercrime is hier helaas onlosmakelijk aan verbonden, maar ook te managen. Op basis van onze data-analyse kunnen organisaties beter bepalen hoe ze hun business model verder kunnen digitaliseren zonder te veel risico te lopen op het gebied van cybercriminaliteit,” aldus Maarten van Wieren, cyber security expert bij Deloitte.

Het onderzoek richt zich op de meest relevante economische sectoren van Nederland. Uit de data-analyse blijkt dat als het gaat om cyberdreigingen, momenteel de volgende vier sectoren in verhouding tot hun omvang het grootste risico lopen:

  • de publieke sector (totaal 2,4 miljard euro verwacht waardeverlies op jaarbasis), 
  • de technologie & elektronica sector (1,1 miljard euro), 
  • de banken sector (360 miljoen euro),
  • en de defensie, luchtvaart en ruimtevaart sector (415 miljoen euro).

Verstoring van bedrijfsvoering is groot risico
Ook is gekeken naar de impact en schade van verschillende soorten van cybercrime. Zo blijkt dat een groot risico op waardeverlies (ruim 40%) voortkomt uit onderbrekingen van de operationele continuïteit. Dit is het gevolg van gerichte aanvallen door partijen die uit zijn op verstoring evenals een bijkomend gevolg van de breed-gerichte cybercriminaliteit. Bijna alle organisaties worden hierdoor geraakt. Een ander groot waardeverlies (eveneens bijna 40%) komt voort uit verlies van intellectueel eigendom, strategische informatie en verminderde betrouwbaarheid van producten en diensten. Dit laatste verklaart een groot deel van het waardeverlies voor de publieke sector, de technologie & elektronica sector en de defensie, luchtvaart en ruimtevaart sector. Voor de banken komt het grootste deel van het risico op dit moment voort uit de grote hoeveelheden vertrouwelijke informatie die ze over hun klanten hebben, terwijl hun risico om liquide middelen te verliezen relatief klein is.

Uit analyse blijkt verder dat hoe groter de organisatie, des te volwassener het cyber security beleid van de organisatie over het algemeen is. Ook de eerdere ervaringen met cyberdreigingen spelen een belangrijke rol. Zo blijken banken, de olie-, gas- en chemiesector, defensie-, lucht- en ruimtevaartsector evenals onderdelen van de centrale overheid relatief volwassen te zijn in hun cyber security. “Uit data blijkt dat hoewel de totale dreiging voor een sector hoog kan zijn, de impact van cyberincidenten flink omlaag gebracht kan worden met behulp van een goede cyberverdediging. Omdat cyberincidenten nooit helemaal te voorkomen zijn, is het van groot belang de negatieve impact zo veel mogelijk te beperken door goede detectie en snelle reactie,“ zegt Maarten van Wieren.

Wat doe je als je gehackt wordt?
“Het is belangrijk om te beseffen dat het niet gaat om of je gehackt wordt, maar om wat je doet als je gehackt wordt. Geef cyberrisico’s daarom een aparte plek in je operational risk framework. Door te laten zien dat je controle hebt over je data, kan dit leiden tot vertrouwen en vertrouwen kan op haar beurt weer waarde toevoegen,” aldus Dick Berlijn, Senior Board Advisor bij Deloitte.