Wouter Hoeffnagel - 04 april 2016

Bedrijven lopen geld mis door culturele etiquettemissers

De globalisering van de economie zet managers voor een uitdaging. Zij hebben immers maar één kans een goede eerste indruk te maken. Veel managers zijn echter niet op de hoogte van de culturele etiquette in andere landen. Een gebrek aan de juiste zakelijke etiquette een grote invloed heeft op de reputatie van bedrijven. Volgens 62% van de zakenreizigers leidt verkeerd gebruik van etiquette zelfs tot kosten voor bedrijven.

Dit blijkt uit onderzoek van Booking.com onder ruim 4.500 zakenreizigers uit acht verschillende landen. Een derde (32%) van alle ondervraagde zakenreizigers geeft toe wel eens een culturele misser te hebben begaan tijdens een zakenreis. De helft (49%) maakt zich zorgen dat ze, zonder zich daarvan bewust te zijn, een klant of zakenpartner tegen het hoofd stoten. Bijna de helft (45%) van de participanten heeft meegemaakt dat een collega of een zakenpartner uit een ander land op cultureel gebied de plank missloeg.

Bewust zijn van culturele normen
Acht op de tien ondervraagden (85%) geeft aan het belangrijk te vinden zich tijdens een zakenreis in een ander land bewust te zijn van de culturele normen. Drie van de vier zakenreizigers (73%) claimen dat ze voorafgaand aan hun reis onderzoek doen naar de zakelijke etiquette van het land waar ze heen reizen, maar dat hen dit niet altijd beschermt tegen missers. De helft maakt zich onbewust zorgen een klant of zakenpartner te beledigen. De zakenreizigers uit Spanje spannen hierin de kroon (62%), terwijl Japanse zakenreizigers zich hier het minste zorgen om maken (30%).

Zo’n twee op de vijf (43%) zakenreizigers zegt dat het niet op de juiste manier begroeten van hun zakenpartner één van hun grootste culturele misstappen is. In vergelijking met andere landen zijn zakenreizigers uit Japan het meest uitgesproken over ongepaste begroetingen. Twee op de drie (61%) Japanse zakenreizigers beschouwt dit als de ergste vorm van onbeleefdheid.

publish2connect210 afbeelding

Etentjes
Één op de vier respondenten geeft aan het niet altijd even makkelijk te vinden om met mensen te eten die ze niet goed kennen, of naar restaurants te gaan die misschien niet voldoen aan bepaalde voedselvoorschriften. Één op de drie (30%) maakt zich zorgen dat ze misschien te veel alcohol geserveerd krijgen. Een vrijwel even groot deel (32%) weet niet zeker wat geschikte niet-zakelijke gespreksonderwerpen zijn met zakenpartners die ze nog niet zo goed kennen.

De grootste en meest storende misser op het gebied van zakelijke etiquette is volgens bijna de helft van de respondenten (46%) het gebruik van een mobieltje tijdens een meeting. Meer dan de helft van de Britse (57%) en Amerikaanse (55%) zakenreizigers zegt dat het gebruik van een mobiele telefoon onder die omstandigheden absoluut not done is.

Sorry zeggen
Wie de fout in is gegaan en onbewust een buitenlandse zakenpartner tegen het hoofd heeft gestoten kan uiteraard sorry zeggen. Maar hoe doe je dat het best? Zeven op de tien Japanse zakenreizigers (69%) ziet als beste oplossing het direct aanbieden van verontschuldigingen, tegenover slechts 37% van de Italiaanse zakenreizigers. Een kwart van de Italiaanse zakenreizigers (26%), het hoogste percentage van alle landen, zegt dat ze de situatie met een grap proberen te herstellen.