Redactie - 29 maart 2016

Samsung Executive Briefing Center biedt innovatie zonder afbreukrisico

Samsung Executive Briefing Center biedt innovatie zonder afbreukrisico image

Of het nu gaat om retail, zorginstellingen, scholen of horeca: een bezoek aan het Samsung Executive Briefing Center (EBC) is een eyeopener voor elke organisatie die zoekt naar de nieuwste technologische oplossingen. "Innovatie is niet iets complex of ongrijpbaars. De oplossingen van morgen zijn vandaag al beschikbaar."

In het EBC showt Samsung ruim honderd innovaties voor zakelijk gebruik, veelal in combinatie met oplossingen van één van de ruim vijfenveertig solution partners. Erwin van der Valk van Samsung doet een rondje langs enkele oplossingen. Zoals het slimme winkelscherm, een professioneel Samsung-display met touch dat is gekoppeld aan een omnichanneloplossing van Centric. Het helpt winkelbezoekers bij hun aanschaf en koppelt onder meer direct met de voorraad, het kassasysteem en de logistieke processen van de winkelier. Of de centraal beheerde, maar lokaal bediende Hotel-TV, die bijvoorbeeld eenvoudig de mobiele content van een gast kan weergeven. Voor in de zorg toont hij hoogwaardige radiologische apparatuur en een mobiele toepassing voor extra controle bij het toedienen van risicovolle medicijnen.

Veel oplossingen die Van der Valk laat zien, zijn gebouwd rond mobiele applicaties, smartphones of tablets en een koppeling naar de cloud. De toepassingen zijn veelal ontwikkeld door zakelijke partners en hebben, zonder uitzondering, slim werken als rode draad. De partnerbedrijven vinden nieuwe antwoorden op de vragen van de veeleisende eindgebruiker. Connectiviteit en ‘mobile first’ nemen daarbij een centrale rol in.

Bewustwording

"Cloud en mobility in een zakelijke omgeving waren niet voor iedereen even grijpbaar", vertelt Van der Valk. "Maar dit verandert snel. Het is het afgelopen jaar snel gegaan met de omarming ervan en de bewustwording van de mogelijkheden en voordelen. Het lijkt erop dat organisaties zien dat de technologie en de bijbehorende oplossingen een veilige manier van werken kunnen waarborgen."

Toch blijven volgens de Head B2B Marketing sommige organisaties terughoudend tegenover bijvoorbeeld het mobiele werken. "En dat terwijl ze de technologie privé al volop gebruiken. Ze lijken zich voor hun privésituatie niet bewust van de argumenten die zij aandragen tegen een zakelijke overstap naar het mobiele werken. Een vaak gehoord argument is dat de beveiliging van toepassingen en gegevens onvoldoende is geregeld. Maar data kun je in een zakelijke omgeving juist beter inrichten en beveiligen dan privé. Bijvoorbeeld met Samsung KNOX." Deze oplossing zorgt er bijvoorbeeld voor dat werk en privé op één telefoon eenvoudig en strikt gescheiden blijven en dat bedrijfsgegevens en -applicaties op de smartphone maximaal worden beveiligd. Inmiddels werken talloze organisaties met de technologie.

One-stop-shop

Samsung heeft volgens Van der Valk een streepje voor op andere fabrikanten. "Wij zijn met onze partners de enige echte one-stop-shop in de markt. We bieden samen met onze partners het breedste pakket aan oplossingen, waarmee organisaties nieuwe businessmodellen kunnen ontsluiten en zich onderscheiden van hun concurrent. Voor elk publiek hebben we een passende oplossing, of het nu gaat om professionele displays, mobile solutions, printoplossingen, WLAN, climate control of unieke oplossingen voor de zorgsector." Daarnaast bereidt de fabrikant de markt nu al voor op een toekomst waarbij alle apparaten met elkaar kunnen koppelen. Onderdeel van de overkoepelende strategie van Samsung is dat in 2020 elk nieuw apparaat geschikt is voor het Internet of Things.

Trefzeker innoveren

Vernieuwing en innovatie zijn cruciaal voor elke organisatie, meent Van der Valk. "Je moet blijven innoveren om de concurrentiepositie te behouden of te verbeteren, processen te optimaliseren, klanten tevreden te houden. Innovatie is niet per se iets complex of ongrijpbaars. De oplossingen zijn immers al beschikbaar bij ons en onze partners. Daarmee kun je innovatie al omarmen voor vandaag, morgen en overmorgen. Er is voldoende referentie om trefzeker te innoveren. Het wordt ook steeds toegankelijker dankzij de mogelijkheid om de oplossingen te leasen."

Daarnaast kunnen organisaties bouwen op de kennis van Samsung en zijn zakelijke partners. "Voordat we een oplossing kiezen, bekijken we samen wat de oplossing oplevert. Daarbij beoordelen wij hem onder andere op zes aspecten: hoe beïnvloedt hij de financiële balans, de baten, de kosten, de bedrijfsprocessen, de concurrentiepositie en de ervaring voor de eindgebruiker? Om succesvol te zijn in de markt, moet je kritisch kijken naar de oplossingen en vooral blijven kijken of deze passen bij de vraag en de strategie gericht op morgen."

Technologie in werking

Samsung tuigde zijn Executive Briefing Center eind 2014 op. "We merkten dat er onder onze zakelijke partners en hun klanten behoefte was aan een omgeving waar ze de oplossingen die wij aanbieden, concreet kunnen ervaren."

Sinds de opening zijn al meer dan vijftienduizend bezoekers in het EBC geweest. Er zijn elke dag wel bezoekers. Ze variëren van zelfstandig ondernemer, hotel, school of ziekenhuis tot een top-100 corporate organisatie. "Het mooie is dat veel van de getoonde oplossingen voor elke bedrijfsgrootte interessant zijn. De ondernemer op de hoek hangt een slim scherm aan de muur als effectief digitaal reclamebord of als wat wij wachtverzachter noemen. En grote landelijke winkelketens kunnen de schermen gebruiken in elk van hun filialen en vervolgens centraal beheren."

Open softwareplatform

De meeste oplossingen die Samsung in het Executive Briefing Center toont, zijn ontwikkeld door partnerbedrijven. Zij maken daarbij dankbaar gebruik van de open softwareplatformen van Samsung. En natuurlijk is er een scala aan toepassingen die werken in de cloud of in een gevirtualiseerde omgeving van de bekende merken. Dit heeft ook als voordeel dat je als eindgebruiker, onafhankelijk van een specifiek besturingssysteem, optimaal gebruik kunt maken van de geboden mogelijkheden legt Van der Valk uit.

Dat Samsung veel met zijn businesspartners doet, blijkt verderop in het Executive Briefing Center. Daar is een groep mensen enthousiast bezig met een training in het kader van de Samsung Business Academy. De fabrikant biedt verkoopmedewerkers van zijn partnerbedrijven sinds vorige zomer een krachtig programma aan trainingen als onderdeel van het partnerprogramma van Samsung aan. "Deze trainingen hebben slechts één doel: het gemeenschappelijk succesvoller kunnen zijn. Tijdens de trainingen werken we gezamenlijk aan het persoonlijke kennisniveau over producten, proposities en oplossingen en de commerciële vaardigheden van het individu."

Kennis van de technologie en de oplossingen maakt het mogelijk om gezamenlijk slimmer te werken, medewerkers te motiveren, de klant beter van dienst te zijn en je te onderscheiden van de concurrent. Van der Valk zegt het met een glimlach en maakt zich klaar voor het volgende gesprek met een partner en een eindklant in het EBC.

Door: Diederik Toet