Redactie - 26 maart 2016

CIO City 2016 komt naar Nederland

CIO City 2016 komt naar Nederland image

 

CIO City, de Europese CIO-bijeenkomst van CIONET, zal dit jaar voor het eerst plaatsvinden in Amsterdam. Op 27 en 28 juni zal het Muziekgebouw aan het IJ de locatie zijn waar enkele honderden IT-leaders bij elkaar komen voor keynotes, debatten, workshops en de verkiezing van de Europese CIO van het Jaar. Dit evenement is gekoppeld aan het Nederlandse voorzitterschap van de EU. Executive-People zal als mediapartner uitgebreid verslag doen van dit evenement.

“CIO City is al vijf jaar lang de topconferentie van CIONET”, zegt Herman van Bolhuis, partner bij CIONET “. We zijn vertegenwoordigd in 25 landen wereldwijd, en blijven snel groeien. Vijf jaar geleden wilden we in ieder geval voor al die landen één evenement organiseren waar de leden bij elkaar komen en elkaar ontmoeten tijdens een inhoudelijk programma. Daar wordt tevens de award voor de Europese CIO van het jaar uitgereikt.”

“Dat hebben we vijf jaar achter elkaar in Brussel gedaan, omdat we ook nauw samenwerken met de Europese Commissie. Nu, zeker tijdens het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie, is het een mooi moment om dit evenement eens in Amsterdam te organiseren. Het Nederlandse publiek, met name in de IT, is vaak net wat verder dan andere landen. Er is hier heel veel kennis aanwezig over IT. Gezien de vele disruptieve ontwikkelingen die plaatsvinden en de stand van zaken rond de digitale transformatie is het een goed moment om CIO City in Nederland te organiseren. Zo kunnen we ook CIO’s uit andere landen uitnodigen.”

IT Leader

“Het evenement is primair natuurlijk voor de leden van CIONET, maar ook andere CIO’s zijn welkom. Voorwaarde is wel dat de deelnemers IT-leader zijn. Uniek aan dit evenement is dat het aandeel van vendoren ten opzichte van de aanwezigen bewust beperkt is gehouden.”

“Het programma is heel pluriform, want parallel aan CIO City organiseren we NXTech, waarin alle disruptieve technologieën die nu een rol spelen aan bod komen, van Fintech tot Robotics, van IoT tot 3D printing. Deze aspecten belichten we van alle kanten, van de techniek tot de betekenis voor organisaties. Ook CIO City heef een mooi programma, met pitches, awards en geweldige keynotes, waaronder die van de internationale CIO’s van Coca-Cola en Audi. Uniek is dat je hier grensoverschrijdend met elkaar speekt over de digitale transformatie in de IT-wereld, en vooral de impact van de IT-community op bedrijven en de maatschappij in bredere zin. We gaan het hebben over de vraag wat de IT kan betekenen. En we gaan een blik op de toekomst werpen, met het beantwoorden van de vraag ‘wat komt er op ons af’?

Business transformaties

Hendrik Deckers, oprichter van CIONET: "De rol van technologie in businesstransformaties is het thema op deze dag. Verschillende sprekers belichten dat van verschillende kanten. We willen de deelnemers een goede conferentie geven, maar ook een paar learnings meegeven om de transformatie goed aan te pakken. Want het is niet gemakkelijk. CIO's moeten leiders zijn in hun organisatie, en hun topmanagement inspireren en een innovatieve kracht zijn. En tegelijkertijd moeten ze dat doen met minder en minder resources. Ze hebben een tamelijk moeilijke job.”

Hij is CIONET gestart in 2005 en ondertussen is de organisatie actief in twaalf landen. De expansie gaat onverminderd door, onder meer in Latijns-Amerika. “Het was een zeer leerrijke tien jaar”, zegt Deckers. “Maar vandaag kijken we ook vooruit. Hoe gaan we ons organiseren? We introduceren nieuwe programma's om onze missie te volbrengen, ervoor zorgen dat CIO's zo succesvol mogelijk kunnen zijn."

Digitale strategie

Frits Bussemaker, partner bij CIONET in Nederland: "Digitale transformatie heeft grote impact op de CIO's. We krijgen hier een vooruitblik op wat we de komende tien jaar gaan doen, en wat de impact ervan op de maatschappij is. De vijfduizend leden van CIONET zorgen voor die digitale transitie. Als je dat alles bij elkaar optelt ben je daar al mee bezig. Eén van de inzichten is niet de vraag of je een digitale strategie hebt, maar of je strategie digitaal is. Daar speelt de CIO op in.”

Hij vervolgt: “De afgelopen tien jaar hebben we een constante groei gezien in leden, in onderwerpen en de noodzaak om kennis te delen. Ook als community hebben we laten zien dat we onderdeel zijn van de command and collaborate-maatschappij. Dat is de rol van IT, technologie zorgt ervoor dat we met elkaar in verbinding komen. Wat ik een goede ontwikkeling vind is dat we als netwerk zoveel kritische massa hebben dat we kunnen koppelen met andere netwerken. Dat is ook de toekomst, de stem van de CIO, de digital leaders, te laten horen bij bijvoorbeeld marketing, de CEO en de overheid. Wat betekent dit voor jou als persoon, voor de organisatie en de maatschappij?”


Balans

Sabine Everaet is CIO Coca-Cola Europe en president van de advisory board van CIONET. Zij zegt: “We bestaan dit jaar tien jaar, dat is natuurlijk fantastisch. CIONET is een van de weinige CIO-associaties die internationaal opereert. Ik werk zelf voor een internationaal bedrijf, dus het is goed om internationaal te kunnen netwerken.”

Door: Marco van der Hoeven