Redactie - 23 maart 2016

Wanneer levert de vierde industriële revolutie eindelijk geld op?

De wereldeconomie verkeert in een periode van hevige veranderingen. De grondstoffenmarkt heeft te maken met extreme prijsschommelingen, de rentestand staat in veel landen op nul of is zelfs negatief, volwassen economieën groeien amper en de drijvende krachten achter de economische groei, zoals China en andere zogenaamde opkomende economieën, kampen met tegenslag.

Op de achtergrond is het verband tussen technologische ontwikkeling en economische groei verloren geraakt. Bedrijven hebben de afgelopen veertig jaar zwaar geïnvesteerd in technologie, maar de productiviteit (die tot dan toe een stijgende lijn vertoonde) hield geen gelijke tred. De Amerikaanse arbeidsproductiviteit is de afgelopen tien jaar gegroeid met ongeveer een procent per jaar. Dat is minder dan de helft van de groei in de voorgaande tien jaar, die op zijn beurt lager was dan de decennia daarvoor. De lonen van de meeste werknemers zijn ook gestagneerd, doordat bedrijven snel snijden in operationele kosten om te kunnen concurreren in een tijdperk van een lagere economische groei. Tegelijkertijd zitten oplossingen voor lagere operationele kosten, zoals offshoring, tegen hun limiet aan. Bedrijven vinden het steeds moeilijker om te concurreren met lage kosten. Om te kunnen concurreren én winstgevend te blijven in tijden van toenemende concurrentie, zullen bedrijven de productiviteit van medewerkers moeten verhogen.

Bedrijven hebben door de jaren heen gekozen voor software om de productiviteit te verhogen. In de jaren negentig was er het client-servermodel (sneller toegang tot informatie). Een decennium later werd Web 2.0 (sneller en kwalitatief beter contact met de klant) omarmd. En sinds 2010 is er de opkomst van samenwerkende tools (verbindingen tussen medewerkers voor meer productiviteit). Al deze innovaties hebben een kernthema in bedrijfs-IT helaas niet veranderd; bedrijfssoftware is nog altijd gericht op controle en rapportage en niet op mensen. Medewerkers worden als veredelde griffiers gebruikt voor gegevensinvoer, terwijl ze niet worden geholpen hun werk op een efficiëntere en slimmere manier te doen.

Vandaag de dag bevinden we ons in een vroeg stadium van meerdere enorme technologische trends die een vierde industriële revolutie zullen vormen. Het Internet of Things, kunstmatige intelligentie, robotica, geavanceerde cloud, social en analytics-technologie, augmented en virtual reality en de explosieve groei van mobiele communicatie zullen de zakelijke markt ontwrichten. De vierde industriële revolutie zal worden gekenmerkt door een samensmelting van technologieën die met een enorme omvang en snelheid zorgen voor de verandering voor productie-, beheer- en het besturingssystemen. In de toekomst zullen het talent en de mogelijkheid om deze technologieën uit te buiten, nog meer dan kapitaal, belangrijke factoren zijn voor de productie.

Bedenk dat de computerkracht op deze planeet de komende twee jaar meer toeneemt dan ooit tevoren. Technologische veranderingen gaan steeds sneller. De enorme dichtheid en de complexiteit van onze digitale wereld brengt risico's met zich mee. Onze technologische infrastructuur wordt met elkaar verbonden en zal steeds ingewikkelder worden.

Wat hebben de winnaars van de komende revolutie met elkaar gemeen? Zij stellen hun werknemers in staat om productiever te zijn en bij te dragen aan de grotere missie van de organisatie.

De dienstensector is de meest veelbelovende plek om te zoeken naar verbeteringen op het gebied van productiviteit. Tot nu toe heeft automatisering vooral voordelen opgeleverd voor de maakindustrie, maar het grootste deel van de economie is niet gebaseerd op productielijnen. In plaats daarvan staat de mens centraal. Denk aan professionele dienstverlening, werknemers in de publieke sector, onderwijs en gezondheidszorg; zijn zij al zoveel productiever dan in het verleden? Hoe zullen ze door de naderende turbulente tijden navigeren? We hebben nu al de bouwstenen om een ??echte digitale assistent te creëren. Stel je voor dat werknemers worden bijgestaan door analytics van ongestructureerde data, kunstmatige intelligentie en besluitvormende ondersteuning.

Ik ben ervan overtuigd dat het werk van de toekomst met name te vinden is in de taken waarin de mens uniek is, terwijl automatisering op regels gebaseerde, voorspelbare en lager ingeschaalde taken overneemt. We staan aan het begin van meerdere grote technologische trends. De vraag is welke organisaties een nieuw technologisch model, dat hun werknemers centraal stelt, zullen omarmen. Degenen die gedijen in dit nieuwe tijdperk omarmen de verandering en kiezen voor technologie die hun werknemers vrijmaakt van simpel werk, zodat zij zich kunnen concentreren op wat echt belangrijk is voor de organisatie.

Het is als industrie onze taak om ervoor te zorgen dat bedrijven en overheden deze verandering doorvoeren. De inzet van het spel is nu eenmaal te hoog om vast te houden aan de status quo.

Dit artikel is een overzicht van de ideeën die Leo Apotheker zal delen met aanwezigen tijdens Unit4 Connect, op 5 en 6 april in Amsterdam.