Wouter Hoeffnagel - 21 maart 2016

Tweede Kamer: ‘Meer aandacht voor digitale geletterdheid in onderwijs’

De Tweede Kamer wil ‘digitale geletterdheid’ onderdeel gaan maken van het Nederlandse curriculum voor basis- en middelbare scholen. Hieronder vallen computational thinking, basiskennis van ICT, mediawijsheid en informatievaardigheden. De Tweede kamer heeft ingestemd met de uitkomsten van het rapport Platform 2032, dat is opgesteld door Paul Schnabel in opdracht van staatssecretaris Sander Dekker.

Nederland ICT onderstreept in een reactie het belang van het inhoudelijk aanpassen van curriculum, dat belangrijk is voor de ontwikkeling van de digitale economie. De branchevereniging van de ICT-sector zegt uit te kijken naar de implementatie van het advies en is ervan overtuigd dat dit zal leiden tot een noodzakelijke versterking van de digitale vaardigheden van nieuwe generaties leerlingen en docenten.

Juiste balans vinden
Diverse partijen in de Tweede Kamer onderstreepten het belang van digitale geletterdheid in het onderwijs. Zo sprak de VVD over het vinden van een juiste balans tussen nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs zoals digitale geletterdheid en vakoverstijgende vaardigheden, en het vaste uitgangspunt van een vast kerncurriculum. Het CDA wil niet naar een vast opgelegd staatscurriculum, maar erkent het belang van digitale geletterdheid in een kerncurriculum.

Ook de opleidingen van docenten kwam aan bod. De PvdA pleit voor nascholing van docenten op het gebied van ICT. Een motie van de PvdA waarin de regering wordt verzocht het gebruik van ICT door docenten te bevorderen en de lerarenopleidingen aan te passen werd aangenomen.