Redactie - 17 maart 2016

Gebruiksgemak en beheer verbeterd bij nieuwe laptops

Gebruiksgemak en beheer verbeterd bij nieuwe laptops image

Niet elke pc-gebruiker is gelijk en daarom verschijnen er talloze varianten van laptops op de markt die allemaal net verschillende specificaties hebben. Dutch IT-channel neemt met pc-fabrikant Toshiba de trends voor 2016 door.

Wie toe is aan de aanschaf van nieuwe pc's, moet behoorlijk wat keuzes maken. Er is zoveel keuze omdat niet elke gebruiker gelijk is, legt Martin Jansen uit, Product Marketingmanager B2B bij Toshiba. De ene medewerker zoekt een werkpaard als pc en zit veel op kantoor. De ander is veel mobiel en zoekt een lichter apparaat. Het gaat om accuduur, connectiviteit, security, betrouwbaarheid en duurzaamheid.

Toshiba heeft net de hele zakelijke productlijn voor 2016 afgerond. "In onze nieuwe zakelijke laptops draait het vooral om standaarden", legt Jansen uit. Hoewel er drie zakelijke lijnen met Toshiba laptops zijn, hebben ze veel met elkaar gemeen. Zo maken ze gebruik van dezelfde AC-adapter, dezelfde accu en hebben ze dezelfde aansluitingen zodat ze allemaal op dezelfde dockingstation passen. "Dit scheelt heel veel in kosten en tijd in het beheer van zakelijke laptops op kantoor. Dus je kan met één AC-adapter je hele pc-park beheren. Dat maakt het erg gebruiksvriendelijk maar ook goedkoper. Het zijn bovendien zaken die voorheen door de IT-beheerder als lastig werden ervaren."

Toshiba heeft er daarnaast ook bewust voor gekozen om de laptops te voorzien van veel grote poorten. "We willen geen verloopstekkers en dongels hebben, want die verlagen de gebruikservaring en zijn een extra kostenpost."

Software-image

Nieuw is ook dat het hele productgamma dezelfde software-image ondersteunt. Toshiba is een van de laatste fabrikanten die zijn producten voor het grootste deel zelf produceert en in elkaar zet. Zo wordt ook het bios zelf geschreven zodat het past bij de hardware. "Dankzij Common Software Image zijn we in staat om één software-image te kunnen maken voor al je systemen. We kunnen klanten dus één software-image bieden die ze vervolgens eenvoudig over hun pc's kunnen uitrollen. Dit maakt het beheer van veel pc's veel eenvoudiger waardoor Common Software Image een enorme boost kan geven aan de productiviteit van de klant." Ook het overstappen naar een andere laptop wordt gemakkelijker dankzij Common Software Image, stelt Jansen.

In eigen beheer

Toshiba heeft dus een groot deel van de productie in eigen hand. De ontwikkeling tot aan het moederbord toe, komt uit eigen fabriek. De laptops zijn allemaal onderworpen aan strenge en uitgebreide tests voordat ze van de band rollen. De toestellen zijn bijvoorbeeld spill-proof, wat inhoudt dat er bij de test een kopje van 30 milliliter vocht over het toetsenbord wordt gegoten. De laptops zijn zo ontworpen dat je nog tenminste 3 minuten de tijd hebt om je data op te slaan en veilig af te sluiten. Zo kunnen gebruikers dataverlies voorkomen.

Ook worden de laptops getest bij een val van tafelhoogte (ca. 75 cm). "We beweren niet dat het scherm dan niet zal breken, maar we hebben er wel voor gezorgd dat je data veilig blijft als er zoiets gebeurt", aldus Jansen.

De tests maken deel uit van het EasyGuard-programma van Toshiba. Daarbij worden de computers voorzien van allerlei materialen en functies die de beveiliging van de data moeten verbeteren. Toshiba neemt dat erg serieus, zo blijkt. "We zijn zo zeker van onze producten dat we op het gros van de productrange betrouwbaarheidsgarantie geven. Mocht er in het garantiejaar een defect optreden dat binnen de garantie valt, dan betalen we het aankoopbedrag terug en repareren we het systeem."

Meer dan hardware alleen

Die zekerheid speelt een belangrijke rol bij het aankoopbesluit. "Als je zakelijke laptops wilt verkopen, krijg je te maken met drie soorten belanghebbenden: de gebruiker zelf, de beheerder en de inkoper van de hardware. Die drie personen kijken ieder naar heel verschillende aspecten zoals beveiliging, gebruiksgemak en beheer. Zo kom je tot een productaanbod dat veel verder strekt dan alleen de hardware", zegt Jansen.

"Wij kijken niet zozeer naar één product, maar vooral naar de manier waarop de eindgebruiker er nu en in de toekomst mee omgaat. Je kunt inhaken op toekomstige veranderingen zonder dat het impact heeft op financieel niveau, bijvoorbeeld omdat er dan ook nieuwe dockingstations moeten worden aangeschaft. Het vervangen van laptops heeft geen consequenties voor het beheer, als je Toshiba gebruikt. Dat is wat die andere fabrikanten niet hebben."

Hoewel Toshiba uitsluitend via partners en distributeurs verkoopt, zit ze wel vaak direct aan tafel bij de eindklant. Voordat de systemen bij de klanten worden geleverd, kijkt de pc-fabrikant zorgvuldig wat er nodig is, zoals het begeleiden van de uitrol en eventuele wensen als het beveiligen van de bios. Achteraf wordt er overlegd met IT-beheer over het beheer van de settings, updates en of er hulp gewenst is bij de actieve ondersteuning van de beheertaken. Hiervoor kan de klant de Toshiba Cloud Client Manager (TCCM) gebruiken. Dit is een betaalde dienst die continu controleert of de software binnen de organisatie up-to-date is. Tevens levert Toshiba op de Business Service Portal nog meer opties en mogelijkheden voor het beheer van zakelijke laptops.

Campagne 'Make IT Work'

Toshiba zal de komende maanden de nieuwe zakelijke productlijn in de markt bekend maken met de zogenoemde Make IT Work-campagne. "We willen aan de reseller en eindklant demonstreren dat men kan rekenen op een reductie in beheerkosten en een hoge return on investment, doordat we op maat gesneden, veilige en makkelijk te beheren vloot aan IT-oplossingen bieden met onze nieuwe b2b line up. En dat is Make IT Work."

Om de nieuwe productlijn goed in de markt te zetten, werkt Toshiba nauw samen met vele partners en distributeurs. "We willen belangrijke spelers in het resellerkanaal vinden om de eindgebruiker zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Resellers kunnen advies toevoegen aan de Toshiba-producten en gebruikmaken van voorraad want we zijn geen distributeur, de reseller moet de klant bedienen. De reseller is immers eindverantwoordelijke voor de eindklant. Wij helpen de reseller graag om klanten de juiste keuze te laten maken. Dus we hebben die reseller en distributeur heel hard nodig."

Door: Edwin Feldmann