Redactie - 15 maart 2016

Veeam voorziet serviceproviders van ‘business-in-a-box’

Veeam voorziet serviceproviders van ‘business-in-a-box’ image

Veeam introduceert Managed Backup Portal for Service Providers. Een buitengewoon handige tool voor het kanaal waarmee service providers, of resellers die de stap naar dienstverlener willen zetten, hun door Veeam aangedreven backup services zó in de markt kunnen zetten. Belangrijk, maar lang niet het enige nieuws dat Lodewijk van Klaveren en Henk Arts van Veeam Benelux te melden hebben.

Het gaat volgens Lodewijk Van Klaveren, Manager Channels Benelux, nog steeds erg goed met Veeam. “Allereerst wonnen wij afgelopen januari de Dutch IT-channel Award in de categorie ‘Best Channel Program of the year 2015’”, memoreert hij trots. “We waren daar samen met HP en Dell voor genomineerd. Het zorgde al voor de nodige reuring dat we in dat rijtje stonden, maar de opwinding was helemaal groot toen we ook nog wonnen. Dat heeft ons een hoop positieve feedback opgeleverd.”

Daarnaast wijst hij op een recent EMEA-‘partner satisfaction report’ uitgevoerd in 2015 onder ruim 50.000 contacten. Daaruit bleek dat maar liefst 94 procent van de geënquêteerde partners Veeams ProPartner-programma als zijnde ‘goed’ of ‘erg goed’ beoordeelde. En dan zijn er natuurlijk nog de mooie omzetcijfers over 2015 (winstcijfers geeft Veeam niet), waarin een recordomzet van 474 miljoen dollar werd geboekt, een stijging van 22 procent vergeleken met het jaar ervoor.

Van Klaveren: “We groeien hard, en ook harder dan de concurrentie. We gaan ons meer en meer toeleggen op onze Availability Suite, waarvan we nu bij versie 9 zijn aangeland. Wij komen vanuit het MKB-marktsegment, dat zit in ons DNA, maar wij zien nu ook een hele duidelijke adoptie in de midmarket en het enterprise-segment plaatsvinden. En dat sluit ook aan bij de investeringen die wij doen qua medewerkers gericht op dat segment.”

Doordat de functionaliteit van de Veeam-oplossingen op verzoek van klanten en partners steeds verder wordt opgeschroefd, worden de Veeam-producten langzamerhand wat complexer om te installeren. “Daarmee worden we interessanter voor partijen die installatiediensten en aanverwante zaken leveren”, aldus Van Klaveren. “We weten allemaal dat het vandaag de dag niet zozeer draait om het verkopen van hard- en software, maar juist om het verlenen van assistentie bij implementatie, migratie, en het inrichten van de juiste architectuur. En partners die zich daarop toeleggen vervullen een heel belangrijke rol.”

‘Business-in-a-box’

Een interessante nieuwe tool voor serviceproviders, of resellers die dat willen worden, is de in oktober tijdens VeeamON 2015 reeds aangekondigde ‘Managed Backup Portal for Service Providers’, die nu daadwerkelijk geleverd kan worden. “De nieuwe portal is geïntegreerd met ‘Veeam Cloud Connect for Service Providers’ en in versie 1.0 nog alleen in samenhang met het Microsoft Azure-platform inzetbaar”, zegt Veeam System Engineer Manager Henk Arts. De volgende versie, die hij over enkele maanden verwacht, zal ook on-premises bij serviceproviders zelf kunnen draaien of op andere publieke platformen.

“Vanuit Azure kan een partner nu met een paar klikken een geheel geautomatiseerde portal openen, waarop hij zijn klanten kan laten landen”, vult Van Klaveren aan. “Dat is op zich makkelijk, maar niet baanbrekend. Het baanbrekende zit hem met name in het feit dat de facturatie en het hele klantenbeheer er ook in zit, en dat is heel erg handig.”

“Je kunt het bestempelen als een ‘business-in-a-box’-oplossing”, vervolgt Arts, “waarmee serviceproviders in hapklare brokken alle functionaliteit wordt verschaft om klanten value-added services te kunnen gaan leveren. Wat wij bij Veeam hoog in het vaandel hebben staan, is het vereenvoudigen van ingewikkelde processen. En dat is precies wat we met deze nieuwe portal ook doen.”

De oplossing biedt aan klantzijde verder de mogelijkheid tot zelfmonitoring en -configuratie. Zo kunnen klanten via de portal onder meer zelf gebruikers en locaties opvoeren, de gezondheidsstatus van hun backups in de gaten houden en hun opslagverbruik monitoren. Binnen Veeam gecertificeerde service providers kunnen gratis gebruikmaken van de nieuwe tool.

Cloud Connect

Zoals eerder vermeld, sluit de nieuwe portal direct aan op Veeam Cloud Connect for Service Providers, waarvan de functionaliteit in versie 9 van de Veeam Availibility Suite is uitgebreid. “In versie 8 kon je met Cloud Connect Backup for Service Providers, als je een backup wilde maken van een gevirtualiseerde omgeving, die laten landen bij een serviceprovider”, legt Arts uit. “Dus buiten de deur, veilig, versleuteld, et cetera. De klant kreeg van de service provider niets anders dan een bestandje, een sleutel, en als hij die invoerde, dan was hij direct klaar en hoefde hij geen ingewikkelde VPN-tunnel op te zetten of iets dergelijks. Hij kreeg er op zijn scherm gewoon een icoontje van zijn service provider bij en daar kon hij dan zijn data neerzetten. In versie 9 hebben we Cloud Connect nu uitgebreid met Cloud Connect Replication. Op basis van je RTO (Recovery Time Objective), kun je zelf bepalen of je een backup goed genoeg vindt, of beter gebruik kunt maken van replicatie om snel genoeg weer in de lucht te kunnen zijn bij een calamiteit. Replicatie betekent dat je je virtuele machine ook aan de andere kant bij de service provider hebt draaien. Zo nodig kun je die, via wat men noemt ‘layer 2 stretching’, ook deel laten uitmaken van je netwerk. Dat betekent dat een machine die elders staat, gewoon onderdeel van je netwerk wordt, zodat je daarop je applicaties kunt blijven draaien. Zo kun je dus razendsnel weer opnieuw in de lucht zijn.”

DRaaS

Van Klaveren hierover: “Voor een service provider betekent dit weer een extra dienst die hij kan leveren. Met Cloud Connect leveren we nu dus, met zowel backup als replicatie, een volwaardige DRaaS-propositie (Data Recovery as a Service).” Arts wijst er nog op dat replicatie een stuk verder gaat dan backup.  “Je kunt er sneller een recovery mee doen, maar het heeft natuurlijk ook meer impact, want je hebt meer storage aan de achterkant nodig. En er staat altijd een extra virtuele machine bij de service provider te stomen. Dus die zal daarvoor kosten in rekening brengen. Je ziet daarom steeds vaker klanten die voor een hybride oplossing kiezen. Backup voor de minder belangrijke zaken en replicatie voor de echt urgente dingen.”

Versie 1.0 van de nieuwe Managed Backup Portal for Service Providers kan overigens alleen nog gebruikmaken van de Cloud Connect Backup functionaliteit, zo vernemen we. Cloud Connect Replication staat wel gepland voor de volgende 2.0-versie.

Door: Dick Schievels