EMC Federation Event toont urgentie ‘digitale transformatie’

14-03-2016 | door: Dick Schievels

EMC Federation Event toont urgentie ‘digitale transformatie’

Vraag tien C-level managers (CEO’s , CIO’s  of CTO’s, het maakt niet uit) wat zij verstaan onder ‘digitale transformatie’ en je krijgt tien verschillende antwoorden. En zo vreemd is dat niet, want de digitale transformatie, gemarkeerd door de gebundelde opmars van cloud, mobile computing, social media en big data-analytics, ook wel ‘het derde platform’ genoemd, raakt vrijwel elk aspect van onze huidige maatschappij en wordt door verschillende groepen (consumenten, producenten, businessmanagers, IT-specialisten, etc.) vaak zeer verschillend beleefd. Meestal is één goed voorbeeld echter beter dan tien definities om de essentie van zoiets abstracts als ‘digitale transformatie’ in één klap duidelijk te maken.

Hans Timmerman, CTO EMC Nederland, voerde het volgende voorbeeld over tractorfabrikant John Deere ten tonele tijdens een op de EMC-conferentie belegde bijeenkomst voor de pers. “Iedereen kent John Deere als fabrikant van tractoren en landbouwmachines voor mechanisch ploegen en aanverwante zaken”, zegt hij. “Tegenwoordig worden die machines steeds meer een digitale verzamelbron – denk aan gps-gegevens in combinatie met grondmonsters – van landbouwdata, die waardevolle informatie verschaffen over de grond die ze bewerken. Je ziet dus zo’n tractorfabrikant als John Deere zich nu ontwikkelen tot een digitaal bedrijf dat meer en meer in data gaat handelen. En als een boer nog geen tractor van John Deere heeft, dan heeft John Deere geen informatie over de grond van die boer. Dus schenkt hij straks die boer een tractor, opdat die ermee over zijn grond gaat rijden en John Deere de bodeminformatie naar zijn cloud krijgt toegestuurd, om daar dan vervolgens geld mee te verdienen. Dat soort transformaties zie je op steeds meer gebieden plaatsvinden.”

Openingskeynote

De plenaire openingskeynote ‘Start your Digital Transformation’ wordt verzorgd door Senior Vice President en CTO John Roese van EMC. Soortgelijke prognoses als waarmee hij zijn presentatie opent, hebben velen ongetwijfeld weleens eerder gezien, maar ze blijven indrukwekkend. De nieuwe digitale wereld die opdoemt aan onze horizon in 2020 (verder kijken lijkt ook bijna zinloos op dit gebied) telt naar verwachting straks 7 miljard connected people (3 maal zoveel als in 2015), 30 miljard connected devices (6 maal zoveel als in 2015) en 44 ZB (zettabyte) aan wereldwijd opgeslagen data (5 x 2015). Een ander plaatje met onderzoeksgegevens verzameld onder bedrijven met meer dan 1000 medewerkers laat zien dat maar liefst 82% een multi-cloud strategie hanteert of nastreeft. Met 55% is Hybrid Cloud daarbij veruit favoriet (versus 14% Multiple Private, en 13% Multiple Public Cloud).

Na afloop op de beursvloer geïnterviewd door de redactie van Dutch IT-channel vat hij zijn keynote-presentatie als volgt kernachtig samen: “Ik heb geprobeerd een beeld te schetsen van de manier waarop de IT-industrie op dit moment transformeert. Alles is aan het veranderen. We treden een tijdperk binnen waarin multi-cloud de boventoon voert. Digitale transformatie vindt in elk bedrijf plaats. Het gedrag van organisaties wordt steeds meer gestuurd door Big Data en de analyse daarvan. IT-afdelingen moeten anders gaan opereren en van de mensen die daar werken worden andere vaardigheden verwacht. Als je dat allemaal tot je laat doordringen dan kan dat voor bedrijven enigszins bedreigend overkomen. Maar als je het beoordeelt in de context van een wereld waarin niet alleen de verwachtingen van de klant veranderen, maar ook de industrie en de vendor-gemeenschap zelf, dan valt het allemaal best te behappen.” Zo is de EMC Federatie volgens Roese een schoolvoorbeeld van een strategisch op elkaar afgestemd consortium, dat een uiterst geoptimaliseerde bijdrage kan leveren aan alle betrokken technologische lagen en typen modellen die nodig zijn om de digitale transformatie bij bedrijven in goede banen te leiden. Met uiteraard als doel dat ook zij kunnen blijven voldoen aan de steeds hogere verwachtingen van de hedendaagse digitale consument.”

Uitdagingen

 

Gevraagd naar de belangrijkste uitdagingen voor de digitale transformatie stelt hij: Er zijn twee belangrijke uitdagingen. De eerste is technologisch. We moeten een geheel nieuwe set technologieën bouwen. We moeten zaken ontwikkelen als ‘cloud native’-applicaties en ‘data lake’- omgevingen, en die moeten ook nog eens heel eenvoudig kunnen worden uitgerold. De tweede uitdaging is dat de IT-organisatie zelf gemoderniseerd moet worden. Ik vroeg tijdens mijn keynote aan het publiek wie de programmeertaal ‘Go’ kende en één iemand stak zijn hand op. Dat is geen verwijt aan het publiek maar wel een indicatie dat er wellicht een hele set nieuwe tools en technologieën is die velen zich eigen moeten zien te maken. Heel veel nieuwe applicaties zullen worden geschreven in nieuwe programmeertalen, gebruikmakend van de DevOps-aanpak. Dus IT-afdelingen moeten niet alleen nieuwe technologie adopteren, maar ook nieuwe vaardigheden ontwikkelen om ermee te kunnen omgaan, willen ze hun klanten goed blijven bedienen. Dus het is aan de ene kant een technologische uitdaging en aan de andere kant moeten veel IT-medewerkers zichzelf opnieuw uitvinden.”

Richard Bennett, EMEA Head of Advisory Services bij VMware, die de plenaire keynote aan het begin van de middagsessies voor zijn rekening neemt, ziet de uitdaging vooral in het dichten van de ‘digitale kloof’ tussen werk en privé. “Het eindgebruiker-model is fundamenteel en radicaal aan het veranderen. Sinds de evolutie van de smartphone en het persoonlijke digitale ecosysteem van gebruikers thuis, hebben medewerkers in hun professionele werkomgeving tegenwoordig vaak minder IT-functionaliteit tot hun beschikking dan privé. Voor mij gaat digitale transformatie vooral over de inhaalslag die in het bedrijfsleven nodig is om dat ontstane gat te dichten. Als je dat voor elkaar krijgt bewijs je alle gebruikers een grote dienst.”

Urgentie

 

Naast de gesignaleerde uitdagingen heerste er bij veel partijen op de beursvloer ook een gevoel van urgentie. ‘Veel businessmanagers worden onrustig van al die disruptie belovende digitale startups die ze om zich heen zien verschijnen’, aldus een bezoeker die aangaf die onrust zelf ook regelmatig te voelen. Maar geheel los daarvan is er ook de druk van de gewone consument die een stuk verder digitaal is opgerukt dan menig bedrijf wellicht denkt. Dat althans mag volgens de eerder aangehaalde Hans Timmerman worden afgeleid uit de resultaten van het in opdracht van EMC uitgevoerde Nationaal Tech Onderzoek onder een diverse groep van 1500 Nederlandse respondenten en waarvan de resultaten tijdens de EMC-conferentie aan de pers werden gepresenteerd (en waarover elders bij DutchITchannel.nl meer te lezen valt). Timmerman waarschuwt: “Het onderzoek toont aan dat de burger, de consument, digitaal al heel ver is. Als je dat als bedrijf niet begrijpt, of er niet alert genoeg op reageert, dan kom je gegarandeerd in problemen. Dus de tijd van wachten is voorbij. De klant is er klaar voor!

Terug naar nieuws overzicht