Zes op de tien lines of business hebben eigen budget voor IT-collaboration-technologie

09-03-2016 | door: Wouter Hoeffnagel

Zes op de tien lines of business hebben eigen budget voor IT-collaboration-technologie

Line of business-managers bij veel bedrijven halen meer controle naar zich toe over de technologieën die zij nodig hebben voor hun processen. Wanneer het gaat om het bepalen van de samenwerkingsstrategie binnen een bedrijf, zegt 89 procent dat de line of business-managers en andere niet-IT’ers een grote rol hebben in het bepalen en uitvoeren van de samenwerkingsstrategie. Daarnaast neemt de invloed van deze groep toe.

Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Dimension Data, waarvan de resultaten zijn verzameld in het 2016 Connected Enterprise Report. Het rapport biedt een overzicht van de actuele stand van zaken rond implementatiestrategieën van collaboration-toepassingen. Het belicht de trends en disrupties die spelen bij grote, wereldwijde bedrijven. De resultaten zijn gebaseerd op een onderzoek onder negenhonderd IT-managers, CIO’s en line of business-managers in vijftien landen. Het kiezen, aanschaffen en implementeren van IT-collaboration-technologie is traditioneel een zaak van de IT-afdeling. Daar ligt de expertise als het gaat om systemen en software, en het budget om IT-middelen aan te schaffen. Er is op dit gebied echter een verschuiving zichtbaar.

Samenwerkingsstrategieën
De meeste IT-afdelingen spelen nog steeds een prominente rol bij het bepalen van de keus voor collaboration-technologie. Van de negenhonderd respondenten zegt zestig procent dat de CIO en IT-directeuren die verantwoordelijk zijn voor communicatietechnologie, zich vooral richten op het ontwikkelen van een samenwerkingsstrategie. IT-managers die zich richten op bedrijfsapplicaties, zijn ook actief op dit terrein. Dit onderstreept de trend naar meer nadruk op de software voor samenwerking en de impact op de bedrijfsapplicaties, die op zichzelf niet gericht zijn op communicatie of samenwerking.

Bijna zes op de tien line of business-managers hebben los van de IT-afdeling een eigen budget beschikbaar voor het aankopen van collaboration-technologie. Daarnaast heeft meer dan de helft van de lines of business eigen mensen binnen de afdeling voor het installeren en ondersteunen van collaboration-technologie.

Technologie aanschaffen zonder IT-afdeling
Dit betekent overigens niet dat de IT-afdeling in dit proces geen rol meer speelt. Brian Riggs, analist Enterprise Services bij Ovum, zegt dat een lager percentage line of business-managers geautoriseerd is om collaboration-technologie aan te schaffen zonder de goedkeuring van de IT-afdeling. “Dat illustreert de blijvende rol die de IT-afdeling speelt bij de technologiebeslissingen van verschillende afdelingen en businessunits binnen een organisatie. Van de bedrijven die we onderzochten, zegt 24 procent dat een line of business collaboration-technologie kan aanschaffen en implementeren zonder goedkeuring of betrokkenheid van de IT-afdeling. Dat bewijst tot op zekere hoogte de autonomie van line of business-managers over de tools die ze aan medewerkers ter beschikking stellen om samen te werken.”

Wouter Bakker, Business Unit Manager Communications bij Dimension Data, noemt dit een situatie die uitdagend is voor een IT-afdeling die meer controle wil hebben over de collaboration-technologie binnen de organisatie. “Het heeft echter ook het potentiële voordeel dat de juiste tools sneller in de handen van de juiste mensen terechtkomen. Line of business-managers weten beter hoe medewerkers binnen hun afdeling onderling en met klanten en partners communiceren. Met die kennis zijn zij in staat die collaboration-tools te kiezen, die hun processen het meest verbeteren, en kunnen ze deze tools zelf implementeren.”

Terug naar nieuws overzicht