Wouter Hoeffnagel - 08 maart 2016

Ondernemers betalen meer spookfacturen

Het aantal spookfacturen dat ondernemers betalen neemt toe. Ook duiken er steeds meer phishingmailtjes op. De totale hoeveelheid online fraude die door particulieren en ondernemer is gemeld bij Fraudehelpdesk verdubbeld.

Dit blijkt uit cijfers van Fraudehelpdesk. Een spookfactuur is een factuur dat ten onrechte wordt verstuurd voor een product of dienst dat nooit is geleverd. Fraudeurs hopen dat een dergelijk factuur aan de aandacht van de ondernemer ontsnapt en per ongeluk toch betaald wordt. Vorig jaar meldden ondernemers bij Fraudehelpdesk 481 van dit soort facturen te hebben betaald. Dit is fors meer dan in 2014, toen het aantal nog op 190 lag.

Phishing
Ook de hoeveelheid phishing neemt toe. Bij phishing doen cybercriminelen zich voor als een legitieme partij en proberen hun slachtoffers te overtuigen gevoelige informatie zoals inloggegevens te overhandigen. Vorig jaar werden zo’n 123.000 phishingmailtjes gemeld. In totaal hebben bijna 500 slachtoffers van phishing zich bij Fraudehelpdesk gemeld. Deze groep leed in totaal 822.000 euro schade.

Daarnaast is de totale hoeveelheid online fraude die door particulieren en ondernemer is gemeld bij Fraudehelpdesk verdubbeld. In totaal ging het om 3.625 meldingen van personen die hierdoor schade hebben geleden. Het aantal meldingen lag in 2014 nog op 1.887.