Britse markt biedt Nederlandse digitale sector volop kansen

26-02-2016 | door: Wouter Hoeffnagel

Britse markt biedt Nederlandse digitale sector volop kansen

Groot-Brittannië staat momenteel volop in de schijnwerpers door het naderende referendum over het lidmaatschap van de EU van het land. Of de zogenaamde Brexit er nou wel of niet komt: voor de Nederlandse digitale infrastructuur sector liggen er volop kansen aan de overkant van de Noordzee, die in het geval van een Brexit alleen maar groter zullen zijn. Daarom organiseert Digital Gateway to Europe in samenwerking met handelsroute.nl een handelsmissie voor de sector naar Londen, het financiële hart van Europa met een hoge concentratie (fin)tech bedrijven.

De Nederlandse digitale infrastructuur behoort tot de top van de wereld en beschikt over de kennis en knowhow om buitenlandse partijen te bedienen bij het optimaliseren van hun digitale infrastructuur. Ook voor Britse bedrijven is de Nederlandse digitale infrastructuur dan ook interessant. De sector kan buitenlandse partijen helpen om hun digitale business te optimaliseren. Nederlandse partijen hebben daarnaast de kans voet aan de grond te krijgen op een markt buiten Nederland. Nederland heeft al een goede exportpositie in Groot-Brittannië opgebouwd in heel veel andere sectoren. Digital Gateway to Europe noemt het hoog tijd dat de digitale sector zich daaraan toevoegt.

Over de grenzen ons gezicht laten zien
Stijn Grove, directeur van Digital Gateway to Europe over deze handelsmissie: “Het is uiterst belangrijk over de grenzen ons gezicht laten zien om in het buitenland relevant te blijven. Het Verenigd Koninkrijk is daarvoor een voor de hand liggende bestemming: het land is één van de grootste handelspartners van Nederland en wij bieden de Britten het ideale landingspunt om de Europese markt te betreden. Zeker als de Brexit er echt van komt, waardoor de kloof tussen de Britse en Europese markt groter zal worden.”

Reden genoeg om aansluitend op de Cloud Expo in Londen van 13 t/m 15 april een handelsmissie te ondernemen om tijdens de expo opgedane kennis en contacten uit te breiden. Het gaat dan niet alleen om vakinhoudelijke kennis en diensten, maar ook om het feit dat Nederlanders als enigen in Europa de Engelse taal goed beheersen waardoor samenwerkingen en partnerships niet gehinderd worden door een taalbarrière. Dat lijkt wellicht een detail, maar is feitelijk cruciaal en voor de sector één van de Unique Selling Points.

Do’s en dont’s
Verbinding leggen is één ding, maar als om over de grens zaken te doen is het belangrijk om te weten hoe de business culture in elkaar steekt en wat de do’s en dont’s zijn. Daar zal dan ook uitgebreid aandacht voor zijn, onder andere door meetups met experts die de weg kunnen wijzen op de Britse markt. Onder andere UK Invest, KPMG en Broadgroup geven tijdens de handelsmissie presentaties over belangrijke aspecten van het zakendoen in Engeland voor onze sector. Deelnemers van de missie zullen ook bezoeken afleggen aan Google Campus, hostingpartijen (i.s.m Kingston), veelbelovende startups en de London Internet Exchange (LINX).

Voor deze handelsmissie is er een mogelijkheid om gesteund te worden door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. De deelnemersbijdrage aan deze handelsmissie kan voor iedere deelnemer zo mogelijk volledig vergoed worden.

Terug naar nieuws overzicht