Redactie - 25 februari 2016

Zijn jouw bedrijfsprocessen op orde? 5 observaties

Het automatiseren van bedrijfsprocessen kan tijd en geld besparen en leidt tot hogere kwaliteit, meer omzet en klanttevredenheid. Het kan echter moeilijk zijn om te herkennen, laat staan toe te erkennen dat er procesuitdagingen zijn.

Bijna 50 procent van de ondervraagde bedrijven in een rapport van PEX Publications benoemt procesoptimalisatie als een top business prioriteit. Automatiseren van bedrijfsprocessen kan kostbare tijd, geld en middelen besparen - plus het verhogen van klanttevredenheid en omzet. Het kan echter moeilijk zijn om ze te herkennen en te erkennen dat er procesuitdagingen zijn. Hierdoor wachten veel organisaties veel te lang met het stroomlijnen en actualiseren van handmatige procedures. Hieronder zijn vanuit het PEX rapport een aantal observaties opgesomd bij organisaties die omgaan met onnodige en verstikkende inefficiënties.

1. Menselijke fouten worden de norm
We zijn ook maar mensen, toch? Helaas zal dat excuus waarschijnlijk maar één of twee keer werken voordat een klant genoeg krijgt van bijvoorbeeld slordig beheer of onjuiste kostendoorbelasting en besluit om uit te kijken naar een andere leverancier. Zakelijke procesautomatisering helpt fouten te minimaliseren en de consistentie te verhogen.

2. E-mails worden soms over het hoofd gezien of verloren
De dagelijkse tsunami van emails die maar al te vaak leidt tot het tot stilstand komen van processen en onduidelijk toegewezen verantwoordelijkheden. Organisaties kunnen zich niet veroorloven om processen of projecten te vertragen omdat sommige medewerkers bijvoorbeeld een email of een taak over het hoofd zien.

3. Taakverantwoording ontbreekt
Wie zou dat document vorige week controleren of reviewen? Wie is verantwoordelijk voor de definitieve goedkeuring? Automatisering helpt om het proces vast te leggen. Het kan de projectzichtbaarheid aanzienlijk verbeteren en helpen om bottlenecks in het proces te minimaliseren. Daarnaast helpt het om de juiste informatie, op het juiste moment, bij de juiste personen te krijgen.

4. Zowel klanten als medewerkers zijn altijd oplettend
Basale bedrijfsprocessen en ervaringen moeten in overeenstemming zijn met het merk of uitstraling van het bedrijf. Het automatiseren van werkstromen, bijvoorbeeld door het creëren sjablonen en taaktoewijzingen, kan ervoor zorgen dat er consistent gewerkt wordt, daar waar het gaat om taken, timing, mijlpalen en meer.

5. Het tikken van de klok betekent dat geld verloren gaat
Tijd is geld. Als medewerkers worden vertraagd vanwege handmatige processen, nemen de productiviteit maar ook het moreel af. Maar wat als er een manier was om die processen te automatiseren, waardoor medewerkers in staat zijn gewoon ‘hun werk’ te doen?

Veel processen zouden veel baat hebben bij automatisering. Niet alleen zal het helpen om de efficiëntie te verhogen, maar het helpt ook om een organisatie toekomst vaster te maken. En geloof ons, besparen van tijd, geld en middelen is niet iets wat je lang wilt uitstellen.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Download dan het volledige rapport.

Auteur: BPM Experts