NS zet big data en analytics in om te innoveren
23-02-2016 | door: Redactie

NS zet big data en analytics in om te innoveren

Big data biedt mooie kansen om processen te optimaliseren en dienstverlening te verbeteren. Maar hoe benut je deze data ook om te innoveren? NS koos voor SAS Visual Analytics.

“We zien de big data-wolk op ons afkomen en daarbij ook de mogelijkheid om deze data te gebruiken om meer inzichten te krijgen en te innoveren”, zegt Geert van der Hoek, Manager IT bij NS. “De vraag is dan al snel: Wat is het platform van de toekomst dat ons daarbij kan helpen?”

Self-service oplossing
Binnen NS lopen verschillende verbeterprogramma’s waarbij wordt gekeken hoe men het beste haalt uit technologie, processen en mensen. Daarbij kwam vanuit de business de vraag om zelf snel en efficiënt aan de slag te kunnen met informatie. Men wilde daarvoor niet altijd afhankelijk zijn van IT. NS ging op zoek naar één organisatiebrede, self-service oplossing en koos voor SAS Visual Analytics.

Jean Keultjes, Informatie Manager IT bij NS Stations: “Onze slogan binnen IT is ‘IT innoveert NS’. SAS Visual Analytics kan ons hier daadwerkelijk bij helpen.” Iedereen heeft nu de mogelijkheid om zelf rapportages te maken en sneller tot inzichten te komen die helpen goede beslissingen te nemen.

GPS-data analyseren
In een volgende fase kan NS zich met analytics sterker gaan richten op innovatie. Zo kan het met SAS Visual Analytics real-time GPS-data analyseren om treinen mileubewuster te laten rijden. Daarbij kun je kijken naar snelheid, maar ook welke invloed de rijstijl van een machinist heeft. Dit kan interessante inzichten opleveren die niet alleen goed zijn voor het milieu, maar waar de organisatie ook echt kosten kan besparen.

Anonieme data
“Ook speelt SAS Visual Analytics een belangrijke rol in het optimaliseren van onze dienstverlening aan reizigers”, zegt Keultjes. “Zo kunnen we loopstroomanalyses maken op basis van de anonieme data die voortkomt uit check ins en check outs op stations. Daarmee kunnen we de doorstroming van reizigers optimaliseren en hen op specifieke punten passende commerciële activiteiten aanbieden. Ook geven de analyses heel snel inzicht in welke invloed het heeft op de loopstromen als we een trein laten binnenkomen op een ander perron. Zo kunnen we kwalitatief betere beslissingen nemen over dit soort zaken.”

In deze video vertelt Jean Keultjes meer over de uitdaging hoe hij met minder BI-tools beter en sneller producten wist te leveren voor de organisatie.

Terug naar nieuws overzicht