Wouter Hoeffnagel - 21 februari 2016

‘Bedrijven die zichzelf opnieuw vinden hebben een sterke reputatie’

Philips wint voor het negende jaar op rij de Reputation Award. Het bedrijf wordt gezien als een hightech innovatief bedrijf dat producten levert die voor mensen relevant zijn. Daarnaast zien Nederlanders Philips als een ech Nederlands bedrijf. Bedrijven die in staat zijn om zichzelf opnieuw uit te vinden, hebben een sterke reputatie.

Dit blijkt uit een jaarlijks odnerzoek van Reputation Institute, dat ieder jaar de reputatieranking van de 30 grootste Nederlandse bedrijven in kaart brengt. Philips en ASML hebben door zichzelf te vernieuwen een leidende positie in de Reputation Institute ranking van 2016 verworven. Ook KPN en PostNL laten een opvallende verbetering in hun reputatie zien. Beiden hebben in de ogen van het Nederlandse publiek een innovatieve oplossing gevonden voor de technologische en concurrentionele uitdagingen waar hun oude bedrijfsmodellen in het verleden geen antwoorden meer op hadden. Aan de onderkant van de Top 30 lijst van grootste Nederlandse bedrijven staat een groot deel van de banken en verzekeraars plus oliebedrijf Shell die allemaal gepercipieerd worden als minder innovatief in hun bedrijfsmodellen en daardoor een aanzienlijk lagere reputatiescore hebben gekregen van de gemiddelde Nederlander.

ASML op de tweede plaats

ASML is -net als vorig jaar- de uitdager van de nummer 1 positie van Philips. Op basis van het gemiddelde van 12 maanden komt ASML slechts 0,3 punt te kort op een schaal van 0 tot 100. De verklaring voor de hoge score van ASML is drieledig:

  • ASML is een wereldtopper op het gebied van hightech, 
  • er is bijna nooit negatieve publiciteit over ASML
  • en ASML biedt werkgelegenheid aan een grote groep hoog opgeleide mensen.

Volgens dr. Cees van Riel (hoogleraar aan de Erasmus Universiteit en Co-Founder van het Reputation Institute): "Bedrijven die op tijd en adequaat hun bedrijfsmodellen vernieuwen en waar op een duurzame manier relevante producten en diensten uit voortvloeien, worden beloond met een sterke reputatie. Hierdoor zijn zij in staat om tegen lagere kosten medewerkers en kapitaal aan te trekken en te profiteren van overheidsteun."

RepTrak(r) model

De rankings worden opgesteld met behulp van het RepTrak(r) model, ontwikkeld door het Reputation Institute. Dit model meet reputatie door het onderzoeken van de gevoelens van mensen ten opzichte van ondernemingen (de "reputatie Pulse"), evenals de rationele basis voor hun mening die voortvloeit uit zeven "reputatieaanjagers":

  • producten en diensten, 
  • innovatie,
  • werkomgeving, 
  • governance, 
  • MVO, 
  • leiderschap
  • financiële prestatie.