Redactie - 30 september 2015

IT-fundament levert juiste informatie op het juiste moment

IT-fundament levert juiste informatie op het juiste moment image

Het creëren van een IT-infrastructuur en solide data protection plan is geen eenmalige actie. Het is een reis die begint met het in kaart brengen van de business doelstellingen en het classificeren van data en applicaties. Je vertrekt niet op de bonnefooi, maar zet de richting uit op de kaart. Het is overigens een reis zonder eind, vertelt Rob Vissers, managing director bij i³ groep: ‘Je kunt altijd verbeteren en veranderen om een nog beter fundament te leggen.’

Als het fundament van de IT-infrastructuur in orde is, dan zal de eindgebruiker niets merken. Pas als het niet in orde is, weten ze de IT-afdeling snel te vinden. Het klinkt ondankbaar, maar zonder het leggen van het fundament kan een bedrijf niet functioneren, laat staan dat het klaar is voor de toekomst. Daarom ondersteunt i³ groep dat fundament door cloud, information management, en dynamic data protection te leveren.

Juiste informatie op juiste moment

Waar het voor de i³ groep allemaal om draait in het leggen van dat fundament is het beschikbaar maken van de juiste informatie op het juiste moment. In het opslaan en het toegankelijk maken van informatie zijn de afgelopen jaren flinke stappen gemaakt. Niet op z’n minst door de opkomst van de publieke en private cloud. Maar het beschikbaar maken van data via de cloud is soms niet zo simpel als het lijkt.

‘De medewerker ervaart als consument dat applicaties aan hun vingertoppen zitten en ze vragen zich af waarom dat in de zakelijke wereld ook niet kan’, vertelt Rob Vissers, managing director bij i³ groep. ‘Alleen hebben de public cloud diensten die consumenten bedienen maximaal twaalf applicaties tegelijkertijd draaien. Bij onze klanten praten we echter soms over wel vijfhonderd applicaties, die allemaal met elkaar moeten praten en geïntegreerd moeten worden.’

Niet op de bonnefooi vertrekken

Sommige bedrijven willen graag over naar eenzelfde cloudbeleving voor de zakelijke toepassingen, maar weten niet hoe. De eerste stap is het in kaart brengen van de businessdoelstellingen en welke applicaties daarin een cruciale rol spelen. Dat levert soms spanning op binnen een organisatie, omdat tijdens de classificatie soms onbekende of nieuwe behoeften van de business naar boven komen. De IT-afdeling moet dan flexibel genoeg zijn om te kijken hoe de wensen kunnen worden voldaan.

‘Het is een reis en je moet niet op de bonnefooi vertrekken’, vertelt Vissers. ‘Je hebt een routekaart nodig, waarop je de richting van vertrek aangeeft. Er is alleen nooit een eindpunt. Je kunt altijd verbeteren en veranderen.’ Als duidelijk is welke oplossingen cruciaal zijn en welke minder belangrijk, kan worden bepaald welke oplossing waar komt te staan en wordt de opslag gevirtualiseerd.

De volgende stap is het bekijken van informatiemanagement. Data, waar het ook opgeslagen wordt, heeft op zichzelf geen waarde. Pas als de gegevens leiden tot inzicht, hebben ze nut. ‘We onderscheiden twee trends: big data en enterprise content management. Big data betekent dat er veel en verschillende soorten data worden verzameld, die uiteindelijk kunnen worden ingezet voor business analytics en het doen van voorspellingen voor de toekomst’, aldus Vissers.

Enige limitatie is je eigen fantasie

Het internet of things (IoT) speelt daar ook een rol in, vertelt Vissers: ‘Door data van sensoren en machines op te slaan en beschikbaar te maken voor analyse, kun je bijvoorbeeld groepen mensen analyseren. Dat is bijvoorbeeld handig voor de retail, die kan ontdekken hoe het looppad van de meeste bezoekers eruit ziet. De enige limitatie aan het inzetten van data is je eigen fantasie. Technologisch gezien is er heel veel mogelijk.’

Omdat er dus veel meer data wordt verzameld en wordt opgeslagen, is enterprise content management geen overbodige luxe. ‘Momenteel helpen we veel ziekenhuizen met, zoals dat heet, healthcare content management. We zorgen dat communicatie met of over patiënten efficiënt gedeeld kan worden binnen afdelingen van een ziekenhuis zonder lock-in van een applicatie of IT-leverancier met bijvoorbeeld een huisarts, maar zonder dat het de ziekenhuisomgeving verlaat. Zo voldoe je aan wet- en regelgeving, en houd je je gegevens veilig.’

Ook wordt metadata meegegeven aan de bestanden die worden opgeslagen. Zodoende is de content te doorzoeken en kun je zelfs gegevens die je tientallen jaren geleden hebt opgeslagen, nog eenvoudig terugvinden in het archief. Zo worden organisaties minder afhankelijk van softwareleveranciers en kunnen ze de opgeslagen data voor verschillende oplossingen gebruiken. Je wordt zelf verantwoordelijk voor hun eigen informatiebeleid.

Data waarborgen met dynamic data protection

Als de cloudinfrastructuur staat en enterprise content management is opgezet, is het belangrijk om de data te waarborgen. Dat valt onder dynamic data protection, vertelt Vissers: ‘Wat als een infrastructuur omvalt? Hoe snel kun je weer live gaan? Wil je alle gegevens back-uppen of maak je een selectie van de meest kritieke bronnen? Het begint dus ook weer met het classificeren van gegevens en applicaties.’

Een back-up is overigens niet hetzelfde als het archiveren van data. Een back-up is een momentopname van live data. Het verandert continu, want als een nieuwe back-up wordt gedraaid, wordt de oude back-up overschreven. Gearchiveerde data zijn unieke gegevens die geraadpleegd kunnen worden, maar waar niet meer mee gewerkt wordt. Op het moment dat gegevens uit het archief wel weer gebruikt moeten worden, dan worden de data weer teruggezet in een actieve bron.

Reis zonder einde

‘Sommige bedrijven denken dat ze alle gegevens hebben veiliggesteld als ze een back-up draaien, maar dat is een misconceptie’, vertelt Vissers. ‘Uit een recent onderzoek van i³ groep bleek dat sommige organisaties soms wel een paar uur per week kwijt zijn met het correct beheren van data en daarmee creëren ze alleen een schijnveiligheid. Uit het onderzoek bleek ook dat het testen van herstel door een back-up soms wordt vergeten. Dat vind ik nog schokkender.’

Ondanks dat het IT-fundament een hygiëne factor is, is het bijschaven van kennis over ontwikkelingen in de IT cruciaal voor i³ groep. ‘We streven ernaar om bij alle leveranciers de hoogste partnerstatus te bereiken. Daar zit een kennisverplichting aan vast, zodat we de meest complexe vraagstukken kunnen oplossen’, vertelt Vissers. ‘Het blijft een reis zonder einde, er zijn continu nieuwe ontwikkelingen, maar wij gaan waar onze klanten ons nodig hebben.’