Wouter Hoeffnagel - 01 februari 2016

Website helpt bedrijven een korte en begrijpelijke privacyverklaring op te stellen

Privacyverklaringen zijn in veel gevallen lang, complex en daardoor lastig te begrijpen voor gebruikers. Een nieuwe tool van het ministerie van Economische Zaken (EZ) moet hier verandering in gaan brengen. De tool helpt bedrijven een korte en eenvoudig te begrijpen privacyverklaring op te stellen.

Minister Kamp van EZ legt uit: “Privacyvoorwaarden kunnen lang en complex zijn. Steeds meer, vaak kleinere bedrijven, ontwikkelen diensten en producten waarbij rekening moet worden gehouden met privacy van consumenten. Met dit hulpmiddel kunnen bedrijven helder en beknopter aangeven wat ze met gegevens van consumenten willen doen. Het scheelt ze tijd en gedoe. Consumenten kunnen dan makkelijker inzien hoe omgegaan wordt met hun gegevens en zo zelf beter keuzes maken welke diensten en producten ze af willen nemen.”

De tool is gericht op MKB’ers. Met behulp van een vragenlijst kunnen ondernemers hun voorwaarden op papier zetten en vervolgens op hun website plaatsen. De Autoriteit Persoonsgegevens is bij de ontwikkeling van de tool totstandgekomen. Daarnaast meldt het ministerie van EZ dat de tool is getest door het MKB. De tool is hier te vinden.