Wouter Hoeffnagel - 25 januari 2016

De helft van de Nederlanders wil persoonlijke gegevens ruilen voor gratis online diensten

Nederlanders zijn van alle Europeanen het meest bereid zijn persoonlijke gegevens te verstrekken in ruil voor gratis online diensten (50%). De Fransen volgen Nederland op de voet met 48%, terwijl de meeste Italianen en Spanjaarden (beide 66%) liever betalen dan dat ze persoonlijke gegevens verstrekken.

Dit blijkt uit onderzoek naar Big Data in Europa van het Vodafone Institute, Vodafone’s denktank in Berlijn. Voor het onderzoek van 8.000 Europeanen in 8 verschillende landen ondervraagd, waaronder Nederland. In vergelijking met andere Europese landen zijn Nederlanders relatief goed geïnformeerd over de verzameling en het gebruik van persoonlijke gegevens door bedrijven en instellingen. Italianen en Engelsen zijn het minst goed op de hoogte. Duitsers (62%) en Engelsen (60%) vrezen dat Big Data vooral nadelen heeft, terwijl de Ieren meer voordelen (47%) dan nadelen (38%) zien.

Vertrouwen in bedrijfsleven en overheid

Uit het onderzoek blijkt dat:

  • Slechts 35% van de Europeanen vindt bestaande wet en regelgeving met betrekking tot privacy passend en proportioneel vindt. Nederland scoort hierin gemiddeld.
  • Slechts 26% van de Europeanen denkt dat bedrijven hun privacy respecteren, Nederlanders zijn nog iets wantrouwender met 22%.
  • Nederlanders hebben meer vertrouwen in de overheid dan andere Europeanen, 49% denkt dat de overheid hun privacy respecteert (versus gemiddeld 36% in Europa).

Het onderzoek toont ook aan dat meer mensen bereid zijn om gegevens te delen als duidelijk is hoe dit hen of de samenleving helpt:

  • Een meerderheid (70%) van de Nederlanders zou verzameling van grote hoeveelheden anonieme data door gezondheidsorganisaties steunen, versus en gemiddelde van 65% in Europa. Twee derde van de Nederlanders (67%) zou deze instanties zelfs toegang geven tot zijn of haar gegevens (versus 62% gemiddeld in Europa).
  • Ook is het krijgen van verkeersadvies op basis van verzamelde gegevens door navigatiebedrijven voor 50% van de Nederlanders niet bezwaarlijk (versus 55% gemiddeld in Europa). 41% vindt het ook goed als deze gegevens met lokale overheden gedeeld worden om het wegennet en de doorstroming te verbeteren (versus 45% gemiddeld in Europa).
  • Twee derde (66%) van de Nederlanders is voorstander is van zogenaamde ‘smart meters’ omdat deze kunnen helpen bij het analyseren van energieverbruik en daarmee uitstoot kunnen verminderen (versus 68% gemiddeld in Europa). Energiebedrijven mogen daarom aan 48% van de Nederlanders een persoonlijk aanbod doen op basis van hun verbruik. Gemiddeld in Europa ligt dit zelfs nog iets hoger met 50%.
  • Ook vinden veel Nederlanders het prima als online shops verzamelde data gebruiken om producten of diensten te verbeteren (45%), een gemiddelde score. Nederlanders staan iets minder open voor persoonlijke aanbiedingen op basis van shopgedrag (39%) dan andere Europeanen (44%).

Verkoop van persoonlijke gegevens

Weinig Nederlanders gaan akkoord met de verkoop van persoonlijke gegevens aan derden:

  • Slechts 11% vindt het prima als online shops hun gegevens doorverkopen voor marketing en advertentiedoeleinden (versus 10% gemiddeld in Europa).
  • Slechts 9% vindt het goed als zijn data uit navigatieapparatuur, auto en/of rijgedrag geanonimiseerd en geaggregeerd worden doorverkocht (versus 11% gemiddeld in Europa)
  • Ook slechts 9% zou het geen probleem vinden als energiebedrijven geanonimiseerd en geaggregeerd data door verkopen (versus 13% gemiddeld in Europa).

Op de vraag wat organisaties kunnen doen om het vertrouwen van gebruikers te vergoten bij het beheren en beschermen van gegevens, zeggen Nederlanders:

  • Wees transparant over wat verzameld wordt en waarvoor dat wordt gebruikt (73%);
  • Gebruik begrijpelijke taal en korte algemene voorwaarden (61%);
  • Bied de mogelijkheid om mijn persoonlijke privacy instellingen aan te passen (55%)
  • Certificering door een onafhankelijk test instituut (48%)

Persoonlijk of maatschappelijk belang

Dr David Deissner, Director Strategy and Programmes bij het Vodafone Institute, zegt: “Het onderzoek toont aan dat Europeanen bereid zijn hun gegevens te delen, zo lang ze een duidelijk persoonlijk of maatschappelijk belang zien. Echter, als organisaties te kort schieten in hun uitleg over hoe en waarom ze gegevens willen analyseren, wordt de kans dat mensen mee doen aan Big Data initiatieven kleiner. Nu Europese beleidsmakers en bedrijven de maatschappelijke en economische mogelijkheden daarvan onderzoeken, moeten ze hier zeker rekening mee houden.”