Redactie - 25 januari 2016

Visie: Tech trends in 2016

Als je kijkt naar de enorme hoeveelheid informatie die in het bedrijfsleven en via internet rond gaat, zijn er grote kansen voor innovatieve technologieën en business modellen, waarbij security en privacy steeds belangrijker wordt.

1.    Welkom bij de club van succesvolle start-ups

De hoeveelheid data die in vele facetten en bronnen beschikbaar is, zorgt voor meer innovatie en creativiteit dan ooit. Doordat de traditionele business modellen door het digitale tijdperk ingehaald worden, komen er steeds meer miljard dollar starters in 2016. Maar net als tijdens de dot.com zeepbel van 20 jaar geleden, of bij de begindagen van e-commerce, zien we een groter wordende cultuur- en leeftijd gap tussen nieuw en gevestigd. CEO’s van oudere, gevestigde bedrijven, overleggen al met elkaar hoe ze een potentiele ontwrichting moeten overleven. Echter, mijns inziens zouden start-ups zeker niet als bedreiging moeten worden gezien. De oudere, meer traditionele bedrijven, kunnen juist van hen leren. De vaardigheden en innovatie die ze bieden, is geld waard.

2.         Meer robots

In 2016 kunnen we de eerste zelfsturende auto’s op de weg verwachten en er komen steeds meer intelligente tools die ons helpen in ons werk en privéleven. Voor sommigen is een stofzuigerrobot zo’n tool, voor anderen zijn het vooruitstrevende software oplossingen die helpen bij het managen en analyseren van complexe taken. Er zijn steeds meer draagbare apparaten in gebruik, die gecombineerd met de toepassing van tablets en mobiele telefoons, leiden tot een samenwerking van alle apparaten. Dit wordt door Gartner een device mesh genoemd. De feedback en het inzicht dat ons geboden wordt in ons dagelijks leven, zou ons moeten helpen om onze gezondheid, onze work-life balance en onze dagelijkse routines te optimaliseren. Doordat deze apparaten onlosmakelijk verbonden zijn met alle aspecten van ons leven, komen we aan op het punt van altijd online zijn. Of dit wel of niet goed is, zal later duidelijk worden.

3.    Security architectuur

De headlines dit jaar geven het duidelijk aan: security, zowel zakelijk als privé, wordt iedere dag belangrijker. Bedrijven en individuen worden steeds vaker aansprakelijk gesteld voor datafraude. Daarbij is er vaker sprake van wanpraktijken en diefstal, waardoor consumenten en zakenmensen moeten kijken naar effectievere manieren om hun privacy te beschermen en controle te houden over hun persoonlijke informatie. Met het groeiende aantal mogelijkheden voor cybercriminelen, lijkt technologie het probleem te zijn. Technologie zou echter ook de oplossing moeten bieden. 2016 zal het jaar zijn waarin we breed moeten kijken naar alles wat we maken en produceren. Beveiliging zal vanaf het ontwerp moeten worden ingebouwd en niet langer als een add-on of achteraf.

4.    Informatie over alles

De vloedgolf van informatie blijft groeien. Zoals we vorig jaar voorspelden, vertrouwen bedrijven minder op gevoel en meer op data analyse bij het nemen van beslissingen. Uber en Airbnb, zijn twee markante voorbeelden van bedrijven die afgelopen jaar zien hoe waarde uit data gegenereerd wordt. Want Uber bezit geen enkele auto en Airbnb heeft geen hotels. Het gaat er nu om dat informatie uit de enorme schat van data gegenereerd wordt. De data wordt ontvangen uit een veelheid van formats en via diverse kanalen, apparaten en fysieke contactmomenten. Volgend jaar zal de focus verschuiven van informatiebeheer naar een betere afhandeling van informatie, door analyse en het gebruik van diverse aspecten ervan, om er zo het maximale uit te halen en het beste inzicht te bieden. Om concurrerend te blijven, moeten bedrijven in toenemende mate data-centric zijn en met nieuwe strategieën komen voor de mogelijkheden die Big Data met zich meebrengt.

5. De tijd wacht niet

Ik denk dat time management misschien wel de meest belangrijke trend gaat worden, omdat het nadenken over hoe we onze tijd met maximaal rendement invullen een fundamenteel onderdeel is van alles wat we doen. Kan dit apparaat me helpen om sneller gewicht te verliezen? Kom ik sneller thuis met mijn zelfrijdende auto? Zorgt deze software ervoor dat ik mijn producten sneller op de markt kan brengen? Onze levens, onze banen en de branche waarin we werken, verandert zo snel dat het steeds moeilijker is om de toekomst te voorspellen. Maar het optimaliseren van onze beschikbare tijd wordt essentieel in alles wat we doen in 2016. Om ons up to speed en concurrerend te houden, zullen we moeten kijken naar apparaten, tools, software en informatie. Zodat we onze tijd optimaal in kunnen vullen. En hoe meer we dit gaan doen, hoe meer producten en diensten hiervoor geschikt gemaakt zullen worden.

Erasmus Holm is EMEA marketing director bij Stibo Systems

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024