Wouter Hoeffnagel - 24 januari 2016

Advertentiefraude zorgt voor 7,2 miljard dollar schade in 2016

Advertentiefraude levert bedrijven dit jaar zeker 7,2 miljard dollar schade op. Deze vorm van fraude wordt uitgevoerd met behulp van botnets, netwerken van computers die zijn besmet met kwaadaardige software.

Dit meldt de Amerikaanse Association of National Advertisers (ANA) op basis van onderzoek onder 49 Amerikaanse adverteerders. Bij het onderzoek heeft de ANA samengewerkt met het beveiligingsbedrijf White Ops.

Frauduleuze clicks
Bij advertentiefraude laten cybercriminelen botnets op grote schaal advertenties openen. Adverteerders denken hierdoor dat hun advertenties door mensen zijn bekeken en betalen hier dan ook voor. De cybercriminelen zelf krijgen betaald voor deze frauduleuze clicks.

Het onderzoek van ANA laat zien dat tussen de 3 en 37% van de clicks frauduleus is. De schade die adverteerders hierdoor lijden kwam in 2015 uit op ongeveer 6,3 miljard dollar schade. De onderzoekers verwachten dat de schade in 2016 met 15% stijgt, en voorspellen daarom een totale schadepost van 7,2 miljard dollar.