Wouter Hoeffnagel - 20 januari 2016

6 op de 10 CEO’s maakt geen gebruik van social media

61% van de CEO’s van Fortune 500 bedrijven zijn niet actief op grote social media netwerken. Hiermee laten CEO’s kansen liggen om interactie aan te gaan met de belangrijkste doelgroepen van hun bedrijf.

Dit melden Domo en CEO.com in het jaarlijkse Social CEO Report. Het aantal CEO’s dat social media links laat liggen neemt overigens af. In 2012 lag dit percentage nog op 70%. De stijging wordt vooral veroorzaakt door bedrijven die nieuw zijn in de Fortune 500 en CEO’s die nieuw zijn benoemd bij bedrijven die al langer in de lijst staan. 

LinkedIn is het populairst
In het onderzoek worden Twitter, Facebook, Google+, Instagram, LinkedIn en YouTube geclassificeerd als grote social media netwerken. 195 CEO’s op de lijst zijn actief op tenminste één van deze websites. Geen enkele CEO is echter op alle zes actief. LinkedIn blijkt het populairst te zijn onder de onderzochte CEO’s, wat gezien het zakelijke karakter van het netwerk niet verwonderlijk is. Het percentage CEO’s dat actief is op LinkedIn is gestegen van 25,4% in 2014 naar 32% in 2015.

Twitter is minder populair onder CEO’s, al is het gebruik hiervan afgelopen jaar eveneens gestegen. 10% van alle CEO’s heeft op dit moment een profiel op Twitter, wat 1,7% meer is dan in 2014. Een kleiner percentage gebruikt Twitter ook daadwerkelijk op regelmatige basis. De helft van de actieve leden geeft aan eens per maand of minder te tweeten. In totaal zijn 31 CEO’s uit de Fortune 500 lijst actief op Twitter. Zij geven aan gemiddeld eens per vijf dagen een bericht te plaatsen.

Facebook
11% van de CEO’s heeft een Facebook account. Het merendeel van deze accounts is privé en alleen toegankelijk voor vrienden. 8 CEO’s hebben een officiële fanpagina op Facebook ingericht. Bijna de helft van de CEO’s die op Facebook actief is heeft minder dan 500 vrienden.

Instagram is niet populair onder CEO’s. Slechts 2,4% van de CEO’s uit de Fortune 500 lijst heeft een account op Instagram. Het gebruik van Google+ is in de afgelopen vier jaar verviervoudigd, maar blijft nog steeds achter bij andere netwerken. 17 CEO’s uit de Fortune 500 lijst beschikking over een account op Google+. Google’s Larry Page en Facebook’s Mark Zuckerberg zijn de enige twee CEO’s die over een actief YouTube kanaal beschikken.