Big Data is mainstream geworden onder grootzakelijke bedrijven
16-01-2016 | door: Wouter Hoeffnagel

Big Data is mainstream geworden onder grootzakelijke bedrijven

Big Data is onder grootzakelijke bedrijven mainstream geworden. Het aantal bedrijven uit de Fortune 1000 die aangeven een Big Data initiatieven te hebben opgezet is van 48% in 2014 gestegen naar 63% in 2015.

Dit blijkt uit onderzoek van management consultingbureau NewVantage Partners. Fors meer bedrijven verwachten veel geld te gaan investeren in Big Data. Zo gaf in 2014 zo’n 5% van de Fortune 1000 bedrijven aan te verwachten dat zij 50 miljoen dollar of meer gaan investeren in Big Data. Dit jaar is dat percentage gegroeid tot 27%.

Bedrijven erkennen de kansen van Big Data
“De omarming van Big Data is mainstream geworden binnen Fortune 1000 bedrijven”, zegt Randy Bean, CEO en managing partner van NewVantage Partners, in een verklaring. Het onderzoek is voor het vierde jaar op rij uitgevoerd. “Het onderzoek uit de afgelopen vier jaar reflecteert de evolutie van managementperspectieven naarmate bedrijven de kansen die Big Data biedt zijn gaan erkennen.”

63% van de Fortune 1000 bedrijven geeft aan tenminste één Big Data instances te hebben draaien. Dit is een verdubbeling ten opzichte van de 31% die dit in 2013 aangaf. 70% van de bedrijven stelt dat Big Data belangrijk of zelfs kritiek is voor het succes van hun bedrijf.

Chief Data Officers
De omarming van Big Data is ook terug te zien aan de toenemende interesse voor Chief Data Officers (CDO’s). In 2012 had slechts 12% van de Fortune 1000 bedrijven een CDO benoemd. Dit percentage ligt inmiddels op 54%. 20% van de bedrijven geeft aan dat de CDO’s de voornaamste verantwoordelijke is voor Big Data initiatieven.

Terug naar nieuws overzicht