Wouter Hoeffnagel - 15 januari 2016

Tweederde van de werkgevers meet kandidaatbeleving bij sollicitatiegesprekken niet

Slechts een derde van de werkgevers meet de kandidaatbeleving bij sollicitatiegesprekken op structurele wijze. Dit terwijl de klantbeleving in veel trendonderzoeken wordt genoemd als speerpunt van recruitment.

Dit blijkt uit onderzoek van Connexys onder HR-directeuren en HR-beslissers. 74% van de respondenten verwacht dat de schaarste van talent de komende jaren sterk zal toenemen. Om hierop in te spelen adviseert Connexys te investeren in een positief imago en een hechte relatie met de arbeidsmarktdoelgroepen.

Investeren in werkgeversimago
63% van de HR-beslissers gaat de komende jaren flink investeren in hun employer brand. Een sterk werkgeversimago maakt het makkelijker de juiste mensen aan te trekken, te boeien en aan een organisatie te binden. Connexys spreekt echter wel van een valkuil. Niet het employer brand, maar juist de kandidaat zou centraal moeten staan bij alle recruitmentactiviteiten.

Jan van Goch, CMO van Connexys: “Toch zien wij in de praktijk nog vaak dat het eigen proces leidend is. In de oriëntatie- en sollicitatieprocessen wordt de kandidaatbeleving nog maar mondjesmaat structureel gemeten. Een gemiste kans, want deze feedback biedt je een schat aan kansen om de relatie met potentieel talent te verbeteren en te verstevigen. Hoe beter de relatie, des te beter de uiteindelijke match. Bovendien kun je deze kennis weer inzetten bij toekomstige werving en selectie.”

Recruitmentsites
Driekwart van de respondenten noemt recruitmentsites het belangrijkste instrument om nieuwe professionals te werven. Ook hierbij hebben bedrijven allerlei mogelijkheden de candidate journey te verrijken. “Bedenk hoe jij van elke stap in de journey een echte ‘experience’ kan maken”, aldus Jan van Goch. “Als je dat doet, creëer je een persoonlijke beleving. Dit zorgt voor een betere match en verstevigt je employer brand.”