Wouter Hoeffnagel - 13 januari 2016

60% van de managers genereert omzet met data

60% van de managers stelt dat hun organisatie omzet genereert met behulp van data. 83% zegt dat het gebruik van data bestaande diensten en producten winstgevender maken.

Dit blijkt uit onderzoek van de Economist Intelligence Unit onder 476 managers wereldwijd. Aziatische managers zien de meeste omzet ontstaan uit data. 63% geeft aan regelmatig waarde te genereren met behulp van data. In Europa ligt dit percentage op 56% en in de Verenigde Staten op 58%. Bijna zeven op de tien (69%) van alle respondenten ziet kansen in het creëren van een afdeling die zich uitsluitend richt op de ontwikkeling van data gerelateerde producten en diensten.

Transparantie over datagebruik
Niet ieder bedrijf is echter even transparant tegenover klanten over wijze waarop data wordt gebruikt. Iets meer dan een derde van de managers is van mening dat hun bedrijf ‘zeer effectief’ transparantie geeft over dit onderwerp. 9% stelt dat hun bedrijf hierin ’totaal ineffectief’ te werk gaat.

“Verschillen zijn zichtbaar in de manier waarop bedrijven, regelgevers en individuen zich voorbereiden op een wereld waarin data in toenemende mate wordt gezien als een commodity. De ‘data geletterdheid’ van individuen en regelgevers zal cruciaal zijn voor het definiëren van de waarde, risico’s en voordelen van data. Overwegingen rond data zouden dan ook een belangrijke rol moeten spelen in strategieën voor de komende drie jaar, zeker voor bedrijven die kansen willen grijpen in groeiende en veranderende markten”, zegt Naka Kondo van de Economist Intelligence Unit.

Rapport
Het rapport van de Economist Intelligence Unit is hier te vinden.