Redactie - 12 januari 2016

Een rijke klantervaring is in 2016 de sleutel tot succesvolle marketing

In 2015 is marketing aan flinke veranderingen onderhevig geweest. Gepersonaliseerde content heeft een belangrijke positie ingenomen en merken weten de consument steeds vaker mobiel te bereiken. Ook dit jaar zal de marketingindustrie verder transformeren. Marco Disseldorp, Marketing Manager Benelux bij Adobe, voorspelt de trends van het nieuwe jaar:

Ervaringen worden belangrijker
In het digitale tijdperk is het merk de optelsom van de klantervaring. Steeds meer bedrijven richten hun pijlen op de klantervaring, dus is het van belang dat content aansprekend genoeg is om te worden opgemerkt. De sleutel tot succes in 2016 is het bieden van een rijke klantervaring, ongeacht of klanten zich bevinden in een fysieke of een digitale omgeving. Het wordt net zo belangrijk dat marketingcontent kwalitatief en onderscheidend is, als het kanaal waarop het wordt gebracht. Verwacht in 2016 dus meer grappige, choquerende en emotionele content om de aandacht van de consument te trekken.

Geautomatiseerde technologie helpt bij real-time inzichten
Data is ongelooflijk belangrijk bij het opbouwen van persoonlijke relaties met klanten. Hoe meer je van een klant weet, des te persoonlijker kan je met de klant in contact treden. Tegenwoordig is er echter zoveel data dat het bijna onmogelijk wordt dit allemaal te analyseren. Merken zullen zich dit realiseren en geautomatiseerde marketingtechnologie in gaan zetten om het testen van campagnes met actuele consumentendata doorlopend en consistent te maken. Hierdoor kunnen marketeers real-time inzichten toepassen en digitale advertenties kopen en verkopen.

Meer vraag naar skills in voorspellende analyses
Steeds meer bedrijven gaan van diagnostische analyse naar voorspellende analyse. Voorspellende analyse is een belangrijk middel om de concurrentie voor te blijven; het gaat niet meer om het vergaren van data maar het krijgen van inzichten en ondernemen van acties. De vraag naar marketeers met voorspellende analyse-vaardigheden steeg al met 241 procent over de afgelopen twee jaar en zal verder toenemen.

Personalisatie niet meer gebonden aan traditionele platformen 
Marketeers die werkzaam zijn bij traditionele media zullen zich meer bezig gaan houden met personalisatie. Consumenten zijn massa advertenties moe, waardoor televisie, radio, video en billboards nu voor elke consument op maat gemaakte content moet bieden. Het traditionele model moet worden aangepast en traditionele marketeers moeten werkwijzen aannemen die digitale marketeers al jaren gebruiken.

E-mailmarketing krijgt een makeover
Als bedrijven hun e-mailmarketing niet veranderen in 2016, zullen ze een sterk marketingkanaal verliezen. Met e-mail kan een bedrijf nog steeds hun verkoop en klantloyaliteit stimuleren. Klanten vinden het zelfs de prettigste manier om aanbiedingen te ontvangen. Bedrijven moeten e-mails echter niet meer in grote hoeveelheden uitsturen, maar moeten kwaliteit verkiezen boven kwantiteit. Een merk kan deze kwaliteit bieden door contextueel relevante acties en aanbiedingen te delen die specifiek voor de ontvangende klant zijn opgesteld.

Digitale marketing blijft bestaan
De grenzen tussen de fysieke en digitale wereld vervagen en instore technologieën zoals iBeacons en interactieve displays dragen hieraan bij. Digitale marketing werkt niet enkel meer via computers en mobiele devices, maar in 2016 zal er nog over het begrip 'digitale marketing' worden gepraat. Tot het moment dat marketeers allemaal cross-channel experts zijn, zal digitale marketing blijven bestaan als specialisme.