Redactie - 08 januari 2016

Veritas hernieuwd op de kaart

Als er één fenomeen is waar iedere organisatie de afgelopen jaren mee te kampen heeft, dan is het wel de exponentiële groei van bedrijfsdata. Die data bieden kansen, maar ze brengen ook veel problemen en onkosten met zich mee. Veritas, vanaf januari 2016 weer definitief op eigen benen, biedt bedrijven inzicht in hun databergen. “Een groot deel van die data kan bij nader inzien waarschijnlijk gewoon weg”, zegt Driss Chhayra, Country Manager Benelux bij Veritas.

Het leek een hele logische bundeling van krachten toen Veritas in 2005 door Symantec werd ingelijfd. Symantec was goed in het beveiligen van de stromen data die een organisatie binnenkomen en verlaten. Dus waarom dat niet uitbreiden met het beveiligen en managen van de data die door die organisatie ook worden opgeslagen, een discipline waar Veritas goed in was. Maar de ene tijd is de andere niet, maakt Driss Chhayra, Country Manager Benelux bij Veritas, duidelijk. “Aan de ene kant zie je de securitywereld anno 2014 heel sterk veranderen, terwijl aan de andere kant de informatiemanagement annex datastoragemarkt bijna explodeert. Een ‘one size fits all approach’ blijkt dan opeens niet meer zo geschikt. Vandaar dat nu is besloten het bedrijf weer te splitsen in een pure securityspeler en een informatiemanagementspecialist.”

Veritas hernieuwd op de kaart

De splitsing waaraan Chhayra refereert, is sinds begin oktober in de praktijk reeds doorgevoerd en zal januari 2016 officieel worden beklonken. Hoe ziet het toekomstig portfolio van Veritas er in grote lijnen uit? “We hebben om te beginnen onze backup- en restore-oplossingen, denk aan Veritas NetBackup, daarin zijn we in Nederland en België marktleider, en Veritas BackupExec, vooral bedoeld voor het MKB. Dat zijn de producten die wij verkopen in de Protect-lijn. Dan hebben we de Insight-lijn. Daarmee geven we inzicht in de data: waar staan welke data, hoe oud zijn die data, wie is de eigenaar ervan, wie raadpleegt ze, et cetera. We hebben ook oplossingen rondom archivering, daar zijn we wereldwijd marktleider in, en e-discovery, zodat indien iets wordt opgevraagd het ook makkelijk kan worden teruggevonden. En de laatste pijler is availability, beschikbaarheid. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan clustering. Als je echt diep in de historie duikt, dan is dat waar Veritas oorspronkelijk vandaan komt: het beschikbaar houden van systemen. Daar gaan we steeds verder in. We hebben onlangs een nieuw product geannonceerd: VRP, Veritas Resiliency Platform. Daarmee kunnen we als het ware een laag over het datacenter heen leggen en workloads heel eenvoudig van het ene naar het andere datacenter verplaatsen. Zeer geschikt voor bedrijven die bijvoorbeeld hun primaire datacenter on-premise draaien en hun secondaire datacenter in de cloud. Het back-uppen en repliceren naar cloud kun je daarmee prima ondersteunen.”

De splitsing biedt Veritas volop nieuwe kansen, zegt Chhayra. En het kernwoord daarbij is focus: meer aandacht voor minder producten. “Vroeger had je per product eens in de zoveel tijd een update. We kunnen nu een veel snellere manier van ontwikkelen hanteren, waardoor we dingen naar voren kunnen halen. Die acceleratie is puur het gevolg van extra focus; ook bij onze mensen van R&D. En door die focus kunnen we ook de markt veel beter attaqueren.”

Het kanaal

96 procent van Veritas’ omzet wordt via het kanaal gegenereerd. De splitsing is door zowel distributeurs als partners goed ontvangen, is Chhayra’s stellige indruk. “De bedrijven die ons al wat langer kennen, zijn heel blij met de splitsing. Door wat we gedaan hebben, zijn we relevanter bij de eindklant, maar kunnen we ook relevanter bij de partner zijn. We zijn nu met een leadgeneratieprogramma bezig. Een bedrijf als Veritas moet een marktcreator zijn en in die rol hebben wij de laatste jaren denk ik niet optimaal gepresteerd. Maar we kunnen nu gaan accelereren, zodat we sneller in kunnen spelen op marktontwikkelingen. Er komen een hoop nieuwe producten aan, die de partners veel extra mogelijkheden geven.”

Inzicht is key!

Waar Veritas de komende tijd vooral op gaat ‘pushen’ is Insight, zegt Chhayra. Onderzoek van Veritas onder 1475 respondenten in 14 landen, waaronder Nederland, bracht namelijk opmerkelijke feiten aan het licht (zie The Databerg Report, www.veritas.com). Van alle data bij organisaties in Nederland bestaat 11 procent uit zogeheten ‘clean data’. Dat is schone, vooral gestructureerde data, waarvan men precies weet waar het staat en van wie het is. 44,5 procent is ROT-data, waarbij ROT staat voor Redundant, Obsolete en Trivial. En de resterende 44,5 procent kan worden bestempeld als ‘dark data’, dat zijn data waarvan men niet eens weet wat het is. “Dus het overgrote deel van bedrijfsdata is van zeer twijfelachtige waarde en kan waarschijnlijk gewoon weg”, constateert Chhayra. Daarom gaan wij samen met onze partners  ‘dark data assessments’ aanbieden. Met behulp van onze tooling gaan we voor bedrijven in kaart brengen wat ze aan data in huis hebben. Daarmee komen we op een heel ander en veel inhoudelijker niveau binnen bij de klant. Volgens Gartner kost het beheren van 1 terabyte aan data op jaarbasis ongeveer 5000 euro. Dus zo’n assessment zal onze klanten geen windeieren leggen.”

Nieuwjaarsboodschap

Maar tot slot, wat wordt nu de kern van de boodschap van het nieuwe Veritas in 2016? Chhayra: “De kern van ons verhaal zal zijn: mijnheer de klant, zorg dat je weet wat je aan data in huis hebt. Beveilig op basis van dat inzicht wat belangrijk is voor jou, op een manier die compliant is met de wetgeving en in lijn met de eigen beleidsrichtlijnen. Wat minder belangrijk is, zet dat op een ander medium. En wat je niet nodig hebt, gooi het weg. Verlaat de standaard manier van overal maar kopieën neerzetten, want er zijn slimmere manieren om met je data om te gaan!”

Door: Dick Schievels