Wouter Hoeffnagel - 24 december 2015

Ruim de helft van de consumenten is bezorgd over veiligheid van data

Na lange onderhandelingen zijn de regels rond databeveiliging een sterk middel om het bedrijfsleven te reguleren en om consumenten te beschermen. Het gedrag van de consumenten is sterk veranderd in de drie jaar dat deze wetgeving tot stand is gekomen. Symantec’s State of Privacy rapport uit 2015 laat zien dat 57 procent van de Europese consumenten zich zorgen maakt over de veiligheid van hun data. Daarnaast geeft 59 procent aan dat ze al eerder problemen hebben gehad rondom databeveiliging.

Databeveiliging en databeheer hebben zich ontwikkeld tot een prioriteit voor consumenten en het bedrijfsleven. Het online gedrag van consumenten verandert nu ze gevoeliger worden over hoe het bedrijfsleven omgaat met hun data . Daar waar onderwerpen als dataverlies, -diefstal of –bewaking hot topics zijn in de media, is databeveiliging een significante zorg voor voor Europese consumenten en bedrijven. Het recente rapport van Symantec laat verder zien dat databeveiliging een sterke commerciële factor is voor 88 procent van de online shoppers en net zo belangrijk is als de klantenservice bij het maken van keuzes waar men gaat winkelen.

Organisaties moeten daarom meer transparant zijn naar consumenten in hoe ze hun data gebruiken en beschermen. Beveiliging moet daarom verwerkt worden in de waardeketen van organisaties en moet gezien worden als een middel om klanten te binden en niet alleen als een kostenpost.

Auteur: Ilias Chantzos, Senior Director Government Affairs bij Symantec