Redactie - 20 december 2015

Hacker bouwt eigen zelfrijdende auto

George Hotz - de persoon die voor het eerst een iPhone en Playstation 3 hackte - is bezig met de bouw van een zelfrijdende auto. Hij doet dit in zijn eentje met goedkope, normaal verkrijgbare apparatuur. Hij wil Tesla verslaan, maar Elon Musk ziet dat niet gebeuren.

Hotz wist in de 2007 op 17 jarige leeftijd de iPhone te hacken, waardoor hij in de VS ook bij andere providers dan AT&T te gebruiken was. Later was hij de eerste die de Playstation 3 wist te kraken. Nu hoopt hij de eerste te zijn die zelfstandig de kunstmatige-intelligentiesoftware van het Israëlische bedrijf Mobileye kan verslaan - de software waar onder andere Tesla gebruik van maakt.

Miljoenen aan bonussen
Tijdens een interview met Bloomberg Business is hij vol vertrouwen dat dit zal lukken. Elon Musk zou hem een contract aangeboden hebben met 'miljoenen aan bonussen' als zijn systeem Tesla verslaat, maar Hotz zegt het aanbod afgeslagen hebben.

De zelfrijdende auto van Hotz heeft in totaal 50.000 dollar gekost. Het grootste deel (30.000 dollar) ging op aan de auto zelf, de rest aan computers, camera's en sensoren die hij met ducttape vastmaakte aan de auto. In de video van Bloomberg lijkt de journalist onder de indruk. Hij kruipt zelf achter het stuur en ziet dat de auto zijn werk doet.

Zelflerende auto
Volgens Hotz is de programmeercode van het systeem behoorlijk kort: zo'n 2.000 regels. De auto leert daarbij zelf hoe hij zich moet gedragen op basis van het rijgedrag van de mens. Om meer rij- en leeruren te maken heeft de hacker zich aangemeld bij Uber. Als de auto voldoende geleerd heeft, wil hij de 1-op-1 strijd met Tesla aangaan.

Maar Tesla ziet hem nog niet snel overwinnen. In een blogpost die Elon Musk twitterde komt de autofabrikant met een correctie op het verhaal van Bloomberg. "We denken dat het zeer onwaarschijnlijk is dat één persoon, of zelfs een klein bedrijfje, zonder ervaring als ingenieur een zelfrijdende auto kan produceren. Het kan bij een kleine demonstratie werken op een brede weg - Tesla had twee jaar geleden al zo'n systeem - maar dan is er enorm veel tijd nodig om de fouten eruit te halen op miljoenen kilometers aan verschillende wegen."

99,9999 procent nauwkeurigheid
Het bedrijf ziet dat het zeer lastig is om een auto perfect zelf te laten rijden. "Een machine 99 procent correct laten zijn is relatief makkelijk, maar hem tot 99,9999 procent laten komen is veel moeilijker". "Een computer kan een hond 99 procent van de tijd herkennen, maar kan soms denken dat het een plant in een pot is. Zo'n fout bij 100 kilometer kan zeer problematisch zijn."

In samenwerking met Datanews